Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

SLI sat igennem testbænken!

Skrevet af Daniel, 30. november 2004.

SLI er en ny og kærkommen funktion som gør det muligt at koble 2 ens grafikkort sammen og teoretisk set give en langt højere ydelse. Det er en ny opgraderings mulighed for os pc entusiaster, en mulighed vi ikke har haft siden 3Dfx og Voodoo 2 tiden. På det tidspunkt var der dog ej heller særlige store opgraderings muligheder, og det er da kun glædeligt at nVidia vælger at bringe det på markedet igen. Selvom forkortelsen er det samme som i de gamle 3Dfx dage, så har teknologien ændret sig markant.

Se bl.a. følgende artikel hvor dette bliver forklaret: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/10/29/8896077

Vil I vide mere om hvorledes SLI virker, så læs følgende artikel:
http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_nforce_4_sli/page2.asp

Kilder:

4 store anerkendte Hardware sider har lavet dybdegående artikler om det nye ”vidunder” SLI, og som vi tager udgangspunkt i. Disse kan findes her:

http://www.hardocp.com/article.html?art=Njk2LDE=

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041123/index.html

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_nforce_4_sli/

Effektforbruget:

For at kunne kører SLI så skal man have en rimelig kraftig PSU, vi ser her på hvor meget aktuelle SLI grafikkort stiger i strøm forbruget ved aktivering af SLI.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=5

Vi ser altså at 2x 6600GT bruger ca. ligeså meget strøm som et enkelt 6800 Ultra, lad os se hvordan billedet ser ud når systemet bliver belastet.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=5

Vi ser nøjagtig det samme billede her, Dual 6600GT bruger en anelse mere strøm end et enkelt 6800 ultra kort. Men hvor det for alvor begynder at blive kritisk er ved 2x GeForce 6800 Ultra, som bruger intet mindre end 329 Watt. Regn så med en stigning på nogle hundrede watt ved overclocking og man er over de 500 W med 2x6800 Ultra og et high-end system.

Skal man kører SLI så skal man sørge for at have en meget kraftig strømforsygning, specielt hvis man har tænkt sig at overclocke.

Strømforbruget blev testet på følgende system:

AMD Athlon 64 4000+
ASUS A8N-SLI Deluxe (nForce4 SLI) Motherboard
1GB OCZ DDR400 3-3-3-10

Test Resultater:

For at få kortenes reelle potentiale at se, så fokusere vi udelukkende på 1600x1200 opløsningen, da processoren kan være en flaskehals i lavere opløsninger. Eftersom det kun er Anandtech der har haft alle kortene til test, så har vi valgt ikke at inkludere test resultater fra andre sider.

Vi ligger ude med det krævende OpenGL spil Doom 3


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=13

Vi sætter det aktuelle hurtigste single løsning til 100 %, og ser hvorledes de andre kort står distancen.

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 139%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 131%
3. GeForce 6600GT (SLI) = 104%
4. GeForce 6800 Ultra = 100%
5. GeForce 6800GT = 86%
6. GeForce 6600GT = 64%

Imponerende er det at se at 100FPS grænsen bliver brudt ved brug af 2x 6800 Ultra kort, ligeledes er det imponerende at se det dyre 6800 Ultra bliver slået af den noget billigere løsning 2x6600 GT.

Lad os se hvordan billedet tegner sig, når AA og AF bliver sat til.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=13

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 173%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 154%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6800GT = 89%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 79%
6. GeForce 6600GT = 43%

Når billede kvaliteten bliver skruet I vejret, så ser vi en endnu større forskel på ydelsen når SLI er aktiveret, 6800 Ultra vinder således 59 % mere ydelse, mens 6800 Ultra i SLI mode bliver hele 73 % hurtigere. 6600GT er uden SLI uspilleligt ved disse indstillinger, men med 2x6600 GT så formår kortet at snige sig op på et spil bart niveau. Dog er det værd at bemærke at kortet er langsommere end selv et enkelt 6800 GT, dette skyldes den lave båndbredde og fillrate GeForce 6600GT besidder.

Vi fortsætter med at tage et kig på endnu en af årets store titler Far Cry.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=14

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 123%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 119%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6800GT = 91%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 87%
6. GeForce 6600GT = 61%

Her ser vi ikke det store spring I ydelsen, GeForce 6800 Ultra bliver blot 23 % hurtigere, mens 6800 er 19 % hurtigere, endnu engang er GeForce 6600GT selv i SLI mode langsommere end et enkelt 6800GT kort, i dette tilfælde 4 % langsommere.

Vi så at der var et kæmpe spring i ydelsen, når billede kvaliteten blev skruet op, så det bliver spændende at se om tilfældet er det samme i Far Cry.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=14

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 158%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 150%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6800GT = 89%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 79%
6. GeForce 6600GT = 49%

Med krævende indstillinger som Anti-Aliasing og Anisothropic Filtrering slået til, så er det ikke muligt for kortene i single mode at producere særligt tilfredsstillende framerates, men interessant bliver det når vi parrer to af hver kort sammen.

6800 Ultra formår at vinde godt 58 % i ydelse, svarende til en gennemsnitlig fps på 61.4, mens 6800 GT er blot 8 % langsommere, altså kan begge kort håndtere den højere billede kvalitet.
6600GT derimod vinder godt 30 %, men som vi også så det i Doom 3 så kan kortet ej heller i Far Cry producere acceptable frame rates.

Før vi fortsætter med resultater af den sidste af de store Firs Person Shooter spil på markedet, så har mange personer oplevet stuttering problemer i Source baseret spil, deriblandt Half-life 2. Selvom Valve for nylig har frigivet en patch, så har det bestemt ikke løst problemet, for visse personer er det blot blevet værre. Her er hvad [H]ardOCP skriver om problemet:

“Before we even get into the graphs we need to inform you of a major problem we experienced in Half Life 2. Quite simply our gaming experience was very different than what we experienced in our timedemo benchmarks of Half Life 2. This further goes to show differences that can arise when you run “timedemos” versus actually going into the game and running through levels manually in realtime.

We experienced long pauses and hitching in Half Life 2, which we saw no sign of when we ran timedemos. These pauses can last several seconds where the framerate drops to 0FPS and the game basically hangs for those several seconds. We can’t pinpoint exactly what is causing the pauses, but it seems like it is doing it when it is loading sounds, scripted sequences, or textures. It happens at the exact same places each time and doesn’t matter if you run through the level several times, it happens each run-through. There is a long thread in our forums summing this problem up and showing that many others are also experiencing this problem with not just Half Life 2, but also in Half Life: Source and Vampire Bloodlines which uses the Source engine. Therefore it seems to be a Source game engine issue, but hopefully a patch or driver correction is near.

Right now it is a problem that is very distracting during gameplay, and it does show up in our graphs as dropping to 0FPS. The intensity of the pauses seem to be random. They also seem to impact some video card configurations worse than others. For example we did not experience it in great intensity on a single GeForce 6800 GT, but we did experienced it in great intensity when we SLI’d two 6800 GTs. In the graphs you will see the situations where it wasn’t as intense, and where it was as the framerate dips are very obvious. It did hitch on every single card we tested though, just to varying degrees.

In our Half Life 2 testing last week, we did find that moving to the v67.02 driver for NVIDIA cards did greatly smooth out this problem, although it did not cure it. This driver is not yet available for SLI and our testing here. I would expect the pauses will be fixed or at least minimized in future driver releases.”


Kilde: http://www.hardocp.com/article.html?art=Njk2LDU=

Problemet skulle meget gerne blive løst i form af en ny patch fra Valve eller nye driver opdateringer fra ATi og nVidia.

Nu hvor dette er på plads, så lad os kigge på hvorledes SLI yder i Half-Life 2.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=8

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 110%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 109%
3. GeForce 6600GT (SLI) = 102%
4. GeForce 6800GT = 101%
4. GeForce 6800 Ultra = 100%
6. GeForce 6600GT = 81%

Selv ved en opløsning på 1600x1200 er grafikkortet CPU afhængig, derfor skal man ikke ligge så meget i at 6600GT (SLI) og 6800GT (single) er hhv. 1- og 2 % hurtigere end 6800 Ultra. Det er dog dejligt at se 2x6600GT er ligeså hurtigt som et GeForce 6800 Ultra kort.

Der sker ting og sager når AA og Ani bliver slået til, lad os tag et kig på resultaterne.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=8

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 118%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 111%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6800GT = 79%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 74%
6. GeForce 6600GT = 49%

GeForce 6800 Ultra og 6800GT kan knap nok blive hurtigere, dertil skal vi et hak op I opløsning for at se SLI have en større effekt på 6800 Ultra kortet. GeForce 6800GT derimod vinder godt 32% i ydelse, mens 6600GT lider noget af et performance drop ved at aktivere AA og Ani og trods SLI så formår kortet ikke at vælte 6800GT, men er knap 5% langsommere.


Det er også interessant at se hvorvidt SLI yder bedre også i ældre spil, vi tager et kig på Wolfenstein: Enemy Territory


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=16

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 101%
2. GeForce 6800 Ultra = 100%
3. GeForce 6800GT (SLI) = 95%
4. GeForce 6800GT = 93%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 92%
6. GeForce 6600GT = 70%

Endnu engang er vi CPU afhængige, og det er kun 6600GT der vinder noget i ydelse ved SLI, ca. 32% ekstra ydelse bliver det til, hvilket bringer det op på niveau med 6800GT.

AA og Ani gør hele forskellen, lad os se hvad der sker når tilfældet ikke er et af de nyeste spil.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=16

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 129%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 122%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6600GT (SLI) = 97%
5. GeForce 6800GT = 91%
6. GeForce 6600GT = 54%

Selvom SLI er rettet mod de nyeste titler, så formår det også at tilbringe ekstra ydelse i ældre titler, om end dog det ikke er det helt store spring som vi har set på 6800 Ultra og 6800GT. GeForce 6600GT derimod vinder en hel del ydelse i Wolfenstein selv ved krævende indstillinger som AA og Ani slået til. Her kommer 2x6600GT altså over 6800GT og tæt på Ultra i ydelse. Bestemt imponerende!

Vi går videre og ser hvorledes kortene klarer sig i Unreal Tournament 2004, eftersom Unreal er et meget CPU intensivt spil, og heraf også er CPU afhængig i 1600x1200 opløsningen så vælger vi kun at kigge på 1600x1200 med AA og Ani.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=15

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 126%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 120%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6800GT = 89%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 79%
6. GeForce 6600GT = 50%

Her er det nogenlunde samme forøgelse kortene oplever ved SLI, forøgelsen svinger fra 26-30%, så ikke de store overraskelser her. 6600GT ligger endnu engang i bunden selv ved SLI, kortet går dog fra at være totalt uspilleligt til at være spil bart, om end det ikke er helt tilfredstillende frame rates kortene præstere.

Til sidst kigger vi på Battlefield Vietnam, dog kun resultater med AA og Ani.


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2284&p=17

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 170%
2. GeForce 6800GT (SLI) = 149%
3. GeForce 6800 Ultra = 100%
4. GeForce 6800GT = 87%
5. GeForce 6600GT (SLI) = 77%
6. GeForce 6600GT = 49%

Her ser vi virkelig den store fordel ved SLI, 2xGeForce 6800 Ultra er hele 70% hurtigere end single løsningen, mens 6800GT er hele 62% hurtigere, 6600GT vinder dog ikke helt samme ydelses hop men det bliver da til noget i form af et spring på godt 28%.

Konklusion:

1. GeForce 6800 Ultra (SLI) = 134,7% (Spredning: 101 – 173 %)
2. GeForce 6800GT (SLI) = 125,7% (Spredning: 95 – 151 %
3. GeForce 6800 Ultra = 100% (Spredning: Ingen)
4. GeForce 6800GT = 89,4% (Spredning: 79 – 100%)
5. GeForce 6600GT (SLI) = 86,8% (Spredning: 74 – 100 %)
6. GeForce 6600GT = 57% (Spredning: 43 – 81 %)

Med lanceringen af PCI-Express blev der åbnet nye muligheder indenfor grafikkort verdenen, det er nu muligt for almindelige dødelige at have 2 ens grafikkort siddende i maskinen, og i visse tilfælde opleve en ekstrem ydelse hop. Således var GeForce 6800 Ultra optil 73% hurtigere i SLI mode, mens GeForce 6800GT og GeForce 6600GT var hhv. 36,3% og 29,8% hurtigere i gennemsnittet frem for et enkelt kort. Vi så også at vi i visse tilfælde i en opløsning på 1600x1200 er CPU afhængige, hvorfor den reelle forøgelse i ydelsen først blev set når man skruede gevaldigt op for billede kvaliteten. Det er kun de færreste der i dag har behov for at kører med 2x6800 Ultra eller 2x 6800GT, endvidere er det også kun de færreste der ville ligge 6000+ kr ud på disken for at få en dual løsning, dertil kommer et PCI-E bundkort, kraftig strømforsygning, kraftig CPU mm. oven i købet og så kan det hurtigt vise sig at blive en dyr affære. 2x6600GT kort derimod er til at betale hvis man ligger inde med et PCI-E bundkort, og det må være op til den enkelte at vurdere udfra de spil og indstillinger hvad man foretrækker.


Kommentarer
Skriv kommentar

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.