Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Gigabyte 3D1 - SLi på eet kort

Skrevet af Nicki T Hansen (GWiZ), 10. januar 2005.

Imedens både nVidia og ATi arbejder på at få deres 2-korts SLi-løsninger ud af døren, har Gigabyte gået et skridt videre og samlet 2 GPU'er (eller VPU'er, om man vil) på et enkelt kort. Dette leder naturligvis straks tankerne tilbage på 3dfx's Voodoo 4 og 5, og man må håbe at Gigabytes løsning er mere effektiv end dem. Jeg vil her samle resultater fra flere hardwaresites og sammenligne Gigabytes løsning med de almindelige SLi løsninger og andre enkeltkort (uden SLi).


Før man overvejer at anskaffe dette kort, skal man lige gøre sig visse ting klart. nVidia har et noget restriktivt syn på SLi, og derfor skal Forceware driverne genkende et SLi bundkort før begge GPU'er bliver aktiveret på dette kort. Foreløbigt er den eneste mulighed at man bundler Gigabytes GA-K8NXP-SLI bundkort og 3D1 grafikkortet. Dette problem ændres først når nVidia tager højde for multi-GPU i Forceware.

Gigabytes marketing-afdeling reklamerer for dette kort som et 256MB kort med 256bit interface. Dette skal dog tages med et gran salt, da hver GPU kun har adgang til 128MB af rammen, og at de hver kun har 128bit interface. Som de fleste af vore læsere ved oversættes 2x128bit ikke til 256bit i grafikkortverdenen, så det er egentlig et lidt for lusket trick af Gigabyte. Nuvel, det er vel det marketing er til - lies upon lies!

Alt i alt vil dette sige at Gigabyte 3D1 har følgende konfiguration:
VPU: 2x (500 MHz, 8 pixel pipelines og 3 vertex shadere); fillrate = 8 gigapixels
RAM: 2x (128MB 560 MHz 128bit GDDR3) = 17,9 GB/s båndbredde (Standard for GeForce 6600 GT er 500MHz)

Ifølge OCWorkbench benytter 3D1 1,6ns GDDR3 RAM. Dette betyder at kortet reelt bør kunne køre 625MHz hvor det fra fabrikken er sat til 560MHz. Derved er der også plads til lidt overclocking, hvis man er til dette.

Jeg vil fokusere på 1280x1024(eller 960) med 4xAA (AntiAliasing), da det så vidt jeg ved er den opløsning der presser grafikkortet hårdest uden at det løber tør for tekstur-ram i visse spil.

Denne artikel er baseret på følgende artikler.
AnandTech
Firingsquad

Jeg lægger ud med et Quake3-baseret spil for at dække low-end.
Wolfenstein: Enemy Territory
Carmack: Why is it that everything today has involved things either going in, or coming out of my engine?!
Kilde: AnandTech

GeForce 6800 Ultra = 102%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
2x GeForce 6600 GT (AMD SLI) = 99%
GeForce 6600 GT = 64%

I dette spil yder både 3D1 og alm. SLi næsten ligeså meget som GeForce 6800 Ultra, hvilket er imponerende. 3D1 og SLi yder indenfor 2 fps forskel. SLi yder 54% mere end et enkelt 6600 GT.
Næste spil er Doom III:

Kilde: AnandTech

GeForce 6800 Ultra = 106%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
2x GeForce 6600 GT (AMD SLI) = 95%
GeForce 6600 GT = 53%

Denne gang er resultaterne spredt mere. Dette har at gøre med at spille simpelthen kører med ca. de halve fps ifht. Wolfenstein. Derfor ligner resultaterne det forrige diagram, dog får GeForce 6600 GT et boost på 79% ved at bruge SLi denne gang.
Lad os se om Firingsquad er enige:

Kilde: Firingsquad

GeForce 6800 Ultra = 130%
GeForce 6800 GT = 118%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
GeForce 6600 GT = 58%

Her yder 3D1 forholdsvis mindre end i sidste test. Dette kan skyldes at Firingsquad benytter en ældre driver (66.93 mod 71.20). Denne gang er 6800 GT også testet, og den yder betragteligt bedre end 3D1 selvom de er ca. samme prisleje.
Nu testes Far Cry:
Far Cry

Kilde: AnandTech

GeForce 6800 Ultra = 132%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
2x GeForce 6600 GT (AMD SLI) = 100%
GeForce 6600 GT = 73%

Her yder 3D1 og SLi helt ens. Springet fra 6600 GT til SLi er kun på 39% denne gang. 6800 Ultra yder denne gang 32% mere end 3D1.
Firingsquad har også testet Far Cry - endda 2 gange:

Kilde: Firingsquad

GeForce 6800 Ultra = 125%
GeForce 6800 GT = 116%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
GeForce 6600 GT = 71%

Meget lignende resultater, hvad med deres anden test af Far Cry?:

Kilde: Firingsquad

GeForce 6800 Ultra = 117%
GeForce 6800 GT = 103%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
GeForce 6600 GT = 59%

Denne gang yder 3D1 meget bedre ifht. de andre kort. Dette skyldes formentlig at Volcano testen ikke er lige så hukommelsesintensiv, og derfor har 3D1 ikke lige så stor flaskehals i sin 128-bit hukommelsesbus.
Næste spil er Half-Life 2:
Half-Life 2

Kilde: AnandTech

Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
2x GeForce 6600 GT (AMD SLI) = 98%
GeForce 6600 GT = 77%

Denne gang har AnandTech ikke testet 6800 Ultra. 3D1 og SLi yder igen stort set ens, og 6600 har 28% op til SLi.
Firingsquad har også testet Half-Life 2:

Kilde: Firingsquad

GeForce 6800 Ultra = 147%
GeForce 6800 GT = 132%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
GeForce 6600 GT = 77%

Det ser ud til at Half-Life 2 nyder godt af en 256-bit hukommelsesbus. De to high-end kort yder hhv. 32% og 47% bedre end 3D1.
Næste spil er flysimulatoren IL-2 Sturmovik:
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles

Kilde: Firingsquad

GeForce 6800 Ultra = 116%
GeForce 6800 GT = 113%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
GeForce 6600 GT = 66%

De fleste Flysimulatorer er CPU begrænset, men ikke her. Der er dog ikke meget forskel på 6800 Ultra og GT, så man kan undres. Der er 34% imellem 6600 og 3D1.
Sidste spil er Unreal Tournament 2004:
Unreal Tournament 2004

Kilde: AnandTech

GeForce 6800 Ultra = 114%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
2x GeForce 6600 GT (AMD SLI) = 98%
GeForce 6600 GT = 73%

Endnu en gang er der ikke nævneværdig forskel på SLi og 3D1.

Konklusion og Afsluttende Bemærkninger

GeForce 6800 Ultra = 121%
GeForce 6800 GT = 116%
Gigabyte 3D1 2x6600 GT = 100%
2x GeForce 6600 GT (AMD SLI) = 98%
GeForce 6600 GT = 67%

Som man kan se på resultaterne er der ikke nævneværdig ydelses-forskel på ordinær SLi og Gigabytes enkeltkorts-løsning. Tilgengæld er 3D1 foreløbigt kun funktionel på Gigabytes eget bundkort, og dette er ikke acceptabelt. Så snart denne løsning bliver mulig på alle bundkort er den anbefalelig, men indtil da vil jeg ikke anbefale at man investerer i dette kort. Ydelsesmæssigt yder det lidt mere end standard SLi, men det er aldrig over 5% forskel, og denne forskel kan sagtens tilskrives det faktum at 3D1's RAM er overclocket med 60MHz (Reelt "120"MHz pga. DDR). Man kunne håbe at både nVidia og ATi får øjnene op for mulighederne i at have 2-1 kort på denne måde, da det bestemt er nemmere at have med at gøre end SLi.


Kommentarer
Skriv kommentar

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.