Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Test af GeForce 7800 GTX 512 i 1600x1200

Skrevet af Nicki T. Hansen (GWiZ), 20. november 2005.

For få måneder udsendte ATi deres svar til nVidias 7800 GTX, nemlig X1800 XT. Som modsvar udsender nVidia nu en ny og større udgave af deres nyeste GeForce kort, nemlig GeForce 7800 GTX 512 (uofficielt GeForce 7800 Ultra). Vi ser nærmere på resultater fra dette nye kort, og sammenligner med de nærmeste High-end kort.

INTRODUKTION



GeForce 7800 GTX 512 indtager pladsen der tidligere har været optaget af Ultra kort, og jeg vil se nærmere om ydelsen også passer dertil. Der er kommet flere nye ting til 7800 GTX 512, ifht. 7800 GTX. For det første er der kommet 256 MB RAM ekstra, hvilket bringe totalen op på 512. Desuden er både GPU- og RAM-frekvensen skruet gevaldigt i vejret. Dette betyder at ydelsen skulle være noget højere end 7800 GTX.

Jeg kigger nærmere på testresultater fra følgende spil:

- Battlefield 2
- Black & White 2
- Call of Duty 2
- Doom 3
- Day of Defeat: Source
- F.E.A.R.
- Guild Wars
- Half-Life 2
- IL-2 Sturmovik
- Quake 4
- Serious Sam II
- Splinter Cell: Chaos Theory


Jeg har valgt ikke at se på resultater med Crossfire og SLI, da der endnu ikke er resultater nok til at understøtte en artikel.

Desuden vil jeg kigge nærmere på strømforbruget for de hurtigste kort, og se om der er nogen sammenhæng mellem ydelse og strømforbrug.

Først vil jeg dog se på de teoretiske resultater, og senere sammenligne disse med de praktiske resultater.


TEORETISKE RESULTATER

Jeg har her opsat den nyeste generation kort fra både nVidia og ATi, og har derudover også inkluderet det hurtigste kort fra sidste generation:

GeForce 7800 GTX 512 (G70)Radeon X1800 XT (R520)GeForce 7800 GTX (G70)Radeon X1800 XL (R520)GeForce 7800 GT (G70)Radeon X850 XT (R480)GeForce 6800 Ultra (NV40)
GPUfrekvens (MHz)550625430500400520420
Pixel pipelines16161616161616
Fill Rate (GPixels/s)8,8106,8886,48,326,8
Tekstur pipelines24162416201616
Fill Rate (GTexels/s)13,21010,32888,326,8
Hukommelses-bus (bit)256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3
RAM-frekvens (MHz)850 (="1700")750 (="1500")600 (="1200")500 (="1000")500 (="1000")560 (="1120")550 (="1100")
RAM-båndbredde (GB/s)54,44838,4323235,8435,2
RAM-størrelse (MB)512256/512256256256256256
Shader Model3,03,03,03,03,02,0+3,0
Teknologi110 nm90 nm110 nm90 nm110 nm130 nm low-k110 nm
AGP/PCI-express 16xNej/JaNej/JaNej/JaNej/JaNej/JaJa/JaJa/Ja



Som det kan ses er frekvensen på GPU'en og hukommelsen i 7800 GTX 512 skruet markant op i forhold til den "almindelige" 7800 GTX. 120 MHz ekstra er det blevet til på GPU'en, og 250 MHz (="500" MHz DDR) er der kommet til på hukommelsen. Dette medfører følgende fillrates.


PIXEL FILLRATE

1. Radeon X1800 XT = 100 %
2. GeForce 7800 GTX 512 = 88 %
3. Radeon X850 XT = 83 %
4. Radeon X1800 XL = 80 %
5. GeForce 7800 GTX = 69 %
6. GeForce 6800 Ultra = 68 %
7. GeForce 7800 GT = 64 %

Her fører X1800 XT over 7800 GTX 512 med 14 %. X850 XT er også placeret højt, pga. sin høje frekvens. Forskellen på 7800 GTX og 7800 GTX 512 er 28 %.


TEXEL FILLRATE

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. GeForce 7800 GTX = 78 %
3. Radeon X1800 XT = 76 %
4. Radeon X850 XT = 63 %
5. Radeon X1800 XL = 61 %
5. GeForce 7800 GT = 61 %
7. GeForce 6800 Ultra = 52 %

Her tager 7800 GTX 512 en klar føring på 32 % over X1800 XT, og 28 % over lillebroderen 7800 GTX.

HUKOMMELSESBÅNDBREDDE

Som man kan se i tabellen, medfører den højere hukommelsesfrekvens en noget højere båndbredde. Hvis jeg opsætter tallene procentuelt ser det sådan ud:

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 88 %
3. GeForce 7800 GTX = 71 %
4. Radeon X850 XT = 66 %
5. GeForce 6800 Ultra = 65 %
6. Radeon X1800 XL = 59 %
6. GeForce 7800 GT = 59 %

7800 GTX 512 har hele 41 % mere båndbredde end sin lillebror 7800 GTX. Sidste generations Radeon X850 XT har også en imponerende båndbredde, som skyldes dens høje frekvens.


Nu skal vi dog huske at der er flere ting der spiller ind, end bare frekvenser og båndbredde. Egentlig kan man kun direkte sammenligne 7800 GTX og 7800 GTX 512, da de er, mere eller mindre, identiske.

STRØMFORBRUG
Jeg kigger kun på resultaterne under "full load", da jeg mener at disse bedst viser den indbyrdes forskel på grafikkortene.


Kilde: Techreport

Navn = procent (mindre watt ifht. det mest krævende kort)
1. Radeon X1800 XL = 75% (-69 Watt)
2. GeForce 7800 GT = 79% (-58 Watt)
3. GeForce 6800 GT = 81% (-53 Watt)
4. GeForce 7800 GTX = 86% (-37 Watt)
5. Radeon X1800 XT = 90% (-30 Watt)
6. GeForce 7800 GTX 512 = 100% (0 Watt)

Som det kan ses benytter det nye 7800 GTX 512 ret meget strøm - hele 37 Watt mere end sin lillebror 7800 GTX. X1800 XL og 7800 GT placerer sig bedst, og har en indbyrdes forskel på 11 watt.

Lad os se om Anandtech er enige.



Kilde: Anandtech

1. GeForce 7800 GT = 80% (-58 Watt)
2. Radeon X850 XT = 81% (-53 Watt)
3. GeForce 7800 GTX = 86% (-40 Watt)
4. GeForce 6800 GT = 89% (-31 Watt)
5. Radeon X1800 XT = 92% (-22 Watt)
6. GeForce 7800 GTX 512 = 100% (0 Watt)

Her er forskellene i den tunge ende mindre. 7800 GTX 512 bruger igen mest, og X1800 XT bruger 22 Watt mindre. Forskellen på 7800 GTX og 7800 GTX 512 er nu på 40 Watt, hvilket må siges at være en del.


TESTRESULTATER

Battlefield 2

Kilde: http://techreport.com/reviews/2005q4/geforce-7800gtx-512/index.x?pg=8


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=3


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page7.asp

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 90 %
3. GeForce 7800 GTX = 72 %
4. Radeon X1800 XL = 63 %
5. GeForce 7800 GT = 62 %

Her passer forskellen på 7800 GTX 512 og 7800 GTX både teoretisk og praktisk. 7800 GTX 512 yder også 11 % mere end X1800 XT.


Black & White 2

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=4

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. GeForce 7800 GTX = 75 %
3. GeForce 7800 GT = 65 %
4. Radeon X1800 XT = 50 %
5. Radeon X1800 XL = 45 %


Radeon X1800 og Black & White 2 er bestemt ikke venner. 7800 GTX 512 yder 100 % mere end X1800 XT, hvilket er katastrofalt for Radeon kortet. Forskellen på 7800 GTX 512 og 7800 GTX er igen omkring 33 %


Call of Duty 2

Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page13.asp

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 92 %
3. GeForce 7800 GTX = 76 %
4. Radeon X1800 XL = 64 %
5. GeForce 7800 GT = 60 %

Her er Radeon X1800 XT bedre med - 7800 GTX 512 yder kun 9 % mere nu. 7800 GTX 512 yder igen omkring 30 % mere end 7800 GTX.


Doom 3

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=6


Kilde: http://techreport.com/reviews/2005q4/geforce-7800gtx-512/index.x?pg=4

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 80 %
3. GeForce 7800 GTX = 75 %
4. GeForce 7800 GT = 67 %
5. Radeon X1800 XL = 61 %

Nu yder 7800 GTX 512 25 % mere end X1800 XT, og igen omkring 33 % mere end 7800 GTX.


Day of Defeat: Source

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=5

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. GeForce 7800 GTX = 82 %
3. Radeon X1800 XT = 81 %
4. GeForce 7800 GT = 68 %
5. Radeon X1800 XL = 62 %

Her er forskellen på brødrene 7800 GTX kun 22 %, og 7800 GTX 512 yder også kun 23 % mere end X1800 XT.


F.E.A.R.

Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page11.asp


Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=6

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 85 %
3. GeForce 7800 GTX = 77 %
4. GeForce 7800 GT = 65 %
5. Radeon X1800 XL = 61 %

Nu falder brødrene 7800 GTX tilbage i deres vanlige forskel, omkring 30 %. 7800 GTX 512 yder nu 18 % mere end X1800 XT.


Guild Wars

Kilde: http://techreport.com/reviews/2005q4/geforce-7800gtx-512/index.x?pg=8

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 92 %
3. GeForce 7800 GTX = 78 %
4. GeForce 7800 GT = 73 %
5. Radeon X1800 XL = 72 %

Brødrene 7800 GTX holder sig igen på omkring 30 %, og 7800 GTX 512 yder nu kun 9 % mere end X1800 XT.


Half-Life 2

Kilde: http://techreport.com/reviews/2005q4/geforce-7800gtx-512/index.x?pg=5


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page6.asp

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. GeForce 7800 GTX = 80 %
3. Radeon X1800 XT = 80 %
4. GeForce 7800 GT = 70 %
5. Radeon X1800 XL = 63 %

Disse resultater passer meget overens med resultaterne fra Day of Defeat: Source, hvilket er forståeligt da begge spil er baseret på Source motoren. De to 7800 GTX kort har kun 25 % forskel, og 7800 GTX 512 yder også 25 % mere end X1800 XT.


IL-2 Sturmovik

Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page9.asp

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 81 %
3. GeForce 7800 GTX = 80 %
4. GeForce 7800 GT = 72 %
5. Radeon X1800 XL = 57 %

Disse resultater ligner resultaterne fra Half-Life 2 og Day of Defeat - 7800 GTX 512 yder omkring 25 % mere end X1800 GTX og 7800 GTX.

Quake 4

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=9


Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page8.asp

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 85 %
3. GeForce 7800 GTX = 77 %
4. GeForce 7800 GT = 67 %
5. Radeon X1800 XL = 63 %

Tilbage i OpenGL falder de to 7800 GTX tilbage på omkring 30 % forskel, og 7800 GTX 512 yder 18 % mere end X1800 XT.

Serious Sam II

Kilde: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7800_gtx_512mb/page14.asp


Kilde: http://techreport.com/reviews/2005q4/geforce-7800gtx-512/index.x?pg=6

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 92 %
3. GeForce 7800 GTX = 76 %
4. Radeon X1800 XL = 73 %
5. GeForce 7800 GT = 67 %

Brødrene 7800 GTX har igen en forskel på omkring 30 %, og denne gang yder 7800 GTX 512 kun 9 % mere end X1800 XT.


Splinter Cell: Chaos Theory

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=8

1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 %
2. Radeon X1800 XT = 98 %
3. GeForce 7800 GTX = 75 %
4. Radeon X1800 XL = 75 %
5. GeForce 7800 GT = 62 %

Denne gang er X1800 XT næsten helt oppe at røre 7800 GTX 512, men kun lige. 2 % skiller dem. Brødrene 7800 GTX har igen 33 % forskel.


KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER

SAMLEDE RESULTATER

Praktiske Resultater


1. GeForce 7800 GTX 512 = 100 % (Spredning 100 - 100 %)
2. Radeon X1800 XT = 80 % (Spredning 50 - 92 %)
3. GeForce 7800 GTX = 76 % (Spredning 72 - 82 %)
4. GeForce 7800 GT = 65 % (Spredning 60 - 68 %)
5. Radeon X1800 XL = 59 % (Spredning 45 - 64 %)

7800 GTX yder 25 % mere end X1800 XT, og yder igen omkring 30 % (32) mere end sin lillebror 7800 GTX. Lad os prøve at sammenligne med de teoretiske resultater:

Samlede Teoretiske Resultater
Gennemsnit af Pixel fillrate, texel fillrate og hukommelsesbåndbredde.
1. GeForce 7800 GTX 512 = 96 %
2. Radeon X1800 XT = 88 %
3. GeForce 7800 GTX = 73 %
5. Radeon X1800 XL = 67 %
4. GeForce 7800 GT = 61 %

Som det kan ses, ligner de teoretiske resultater nogenlunde de praktiske, med en enkelt undtagelse. X1800 XL og 7800 GT har byttet plads. Der kan være flere grunde til dette, formentlig skyldes det at 7800 GT har _noget_ der er bedre end X1800 XL, som vi ikke har medregnet i de teoretiske resultater. Husk på at de teoretiske resultater altid skal tage med et gran salt, da der altid er faktorer som chipdesign og implementation af shadere og lign. som ikke bliver taget højde for.

PRISMÆSSIGE OVERVEJELSER
Desværre er der ikke kommet nogen dansk pris på GeForce 7800 GTX 512 endnu, så jeg vil ikke lave et pris/ydelse diagram. Så snart der kommer en pris på dette kort, vil jeg dog opdatere artiklen.

Her er dog priserne på de andre kort fra Edbpriser.


GeForce 7800 GTX = kr 3.669,00
GeForce 7800 GT = kr 2.809,00
Radeon X1800 XT = kr 3.945,00
Radeon X1800 XL = kr 2.841,00

GeForce 7800 GTX 512 = Ikke endnu.

Hvor meget kan nVidia så tillade sig at tage for 7800 GTX 512? Hvis vi ser på den direkte modstander, som foreløbigt må være X1800 XT, så må kortet koste maksimum kr 4.900,00. For at følge med 7800 GT, som placerer sig bedst ifht. prisen, så må kortet maksimum koste kr 4.300,00. Jeg mener derfor at vi med al rimelighed kan antage at kortet kommer til at koste omkring kr 4.500,00. I så tilfælde vil kortet placerer sig udemærket.


Der går rygter om at ATi har et nyt modsvar til 7800 GTX 512 på vej, X1800 XT PE, men det må tiden vise. På nuværende tidspunkt sidder GeForce 7800 GTX 512 solidt som det højest ydende grafikkort.


Kommentarer
Skriv kommentar

Something....?? - ( #200511201005 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 10:05
Det er en super artikel i har stablet sammen her. Jeg har set inde på midtdata's hjemmeside at de har et leadtek 7800gtx 512 til 5899,-. Keep up the good work:-)

bIOHaZaRd - ( #200511201158 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 11:58
Mindstorm har haft det på lager til 6400 kr 0.o men det ser ud til at være udsolgt nu.

http://www.mindstormsystems.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=600

6400 kr... det er en helt ny PC for de penge... vi må håbe at de falder i pris ellers vil jeg ALDRIG få råd til highend stuff :P

Men så kommer der sikkert bare noget nyt som koster ligeså meget osv osv. Det er en dyr hobby :/

bIOHaZaRd - ( #200511201158 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 11:58
Fed artikel ellers...

kQleskabsindianer - ( #200511201355 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 13:55
Woah dejligt kort :| Men med den pris kunne jeg sagtens "nøjes" med et 7800GT..

GJ Nicki

I b r a h i m - ( #200511201624 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 16:24
GOd artikel

Clintin - ( #200511201859 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 18:59
Fin artikel, det bliver spændene at se ati's næste udspil, men de skal også huske at få dem ud i butikkerne, Hardinfo har endnu ikke fået et eksemplar(og de er nok ikke de eneste), jeg håber ATI snart får en bedre produktion.

Kowalski - ( #200511201907 )
Skrevet 20-11-2005 Kl. 19:07
Det sørgelige ved udviklingen er vel, at 7800GT kun virker som et mid-end kort nu :)
Og så må mit 6800GT være noget fra stenalderen.

Imponerende ydelse, der viser at nVidia absolut kan svare igen på ATIs. Det var ikke længe ATI fik lov til at føre racet. Men, der var jo noget om, at X1800 på nogle punkter brugte en smartere teknologi?

kQleskabsindianer - ( #200511210102 )
Skrevet 21-11-2005 Kl. 01:02
"Radeon X1800 og Black & White 2 er bestemt ikke venner."

Hehe, lidt ironisk når black&white2 er totalt smurt ind i "Runs great on - ATI" reklamer :/

Ebbe L. Nielsen - ( #200511211051 )
Skrevet 21-11-2005 Kl. 10:51
Rigtig god artikel, der er en lille fejl i TEORETISKE RESULTATER, der har du skrivet at GeForce 7800 GTX 512 (G70), kun har 256 Mb Ram. *s*

Nicki (GWiZ) - ( #200511211623 )
Skrevet 21-11-2005 Kl. 16:23
Ebbe L. Nielsen:
Nej, hvis du kigger nærmere efter er det hukommelsesbussen som jeg skriver er på 256 bit. RAM-størrelsen er fjerde-nederst, og skulle gerne være rigtig. :-)

Ebbe L. Nielsen - ( #200511212041 )
Skrevet 21-11-2005 Kl. 20:41
UPS, helt min fejl. Du har helt ret. :-)

KristianE - ( #200511212233 )
Skrevet 21-11-2005 Kl. 22:33
I dine prisovervejeler antager du, at ydelsen er proportional med prisen; men vi ved jo alle, at prisen stiger voldsomt, når man skal levere det bedste.

terfy - ( #200511220940 )
Skrevet 22-11-2005 Kl. 09:40
jowjow

heh.. fede kort.. bare mange penge..

Steffan - ( #200511221142 )
Skrevet 22-11-2005 Kl. 11:42
KristianE

Sådan forstår jeg det nu ikke; men vi ved jo også alle, at priser falder voldsomt, når der er stor efterspørgsel.

Det er klart, at introduktions prisen på 7800GTX 512MB ikke bliver 4.500 Kr. Dette er bare den pris, som er mest rimlig, hvis vi ser på pris / ydelse i forhold til X1800XT og 7800GTX 256MB.

Er godt klar over, at du ikke er fan af pris / ydelse (-:

stockholm - ( #200511230926 )
Skrevet 23-11-2005 Kl. 09:26
Steffan

Første lektion i mikroøkonomi: Priser STIGER ved stor efterspørgsel. Det er først når producenten tilsvarende øger sin produktion eller konkurrence indtræder at priserne falder ...

Steffan - ( #200511231029 )
Skrevet 23-11-2005 Kl. 10:29
stockholm

Uden efterspørgsel bliver der skam ikke øget produktion.

KristianE - ( #200511231829 )
Skrevet 23-11-2005 Kl. 18:29
Steffan, i forhold til Geforce 7800 GTX (ikke 512MB) bliver kortet sikkert produceret i færre eksemplarer, hvorfor stordriftsfordelene næppe bliver større.

Om en pris er rimelig er slet ikke op til pris / ydelse. En pris er rimelig, når den svarer til den maksimale indtjening - vi har ikke planøkonomi.

Alene det faktum, at frekvensen på en serie RAM-moduler følger sandsynlighedsregningens love, taler for, at prisen skal stige voldsomt, når man vil have det hurtigste - meget lille udbud.

Men der er sådan set svært at argumentere med sådan noget på et abstrakt plan, der der kan være alle mulige faktorer, der styrer prissættelse ("snob-effekt") og produktionsomkostninger.
Faktum er bare, at ydelsen for CPUer og RAM slet ikke er proportional med prisen, og det er jo nok det bedste sammenligningsgrundlag - nogle gange skal du give 100% ekstra for 10% mere...

Clintin - ( #200511241227 )
Skrevet 24-11-2005 Kl. 12:27
Kristian E:
Husk at sammenligne graffikort i deres respektive klasser, du får sikkert mest for pengene ved low end, men får en dårlig samlet ydelse, modsat gælder for high-end, så hvis du vil sammenligne pris/ydelse for 7800 gtx 512, så bliver du nødt til at sammenligne det med x1800xt og 7800gtx 256, men du kan ikke sammenligne den med 6800U, x850xt PE eller 6600gt.
Du kan heller ikke med rimelighed sammenligne sportsvogne med familiebiler.

Dette er iøvrigt en diskussion som minder om tidligere diskussioner.

Clintin - ( #200511241231 )
Skrevet 24-11-2005 Kl. 12:31
Kristian E:
Husk at sammenligne graffikort i deres respektive klasser, du får sikkert mest for pengene ved low end, men får en dårlig samlet ydelse, modsat gælder for high-end, så hvis du vil sammenligne pris/ydelse for 7800 gtx 512, så bliver du nødt til at sammenligne det med x1800xt og 7800gtx 256, men du kan ikke sammenligne den med 6800U, x850xt PE eller 6600gt.
Du kan heller ikke med rimelighed sammenligne sportsvogne med familiebiler

KristianE - ( #200511241755 )
Skrevet 24-11-2005 Kl. 17:55
Eh, jeg har på intet tidspunkt sammenlignet low- og highend?

stockholm - ( #200511251009 )
Skrevet 25-11-2005 Kl. 10:09
Steffan:

jo desværre opstår der overproduktion, dvs. situationer hvor der ikke er efterspørgsel men stor produktion, og det er lige præcis her du ser de største prisfald. Men jeg er nu ikke i tvivl om at du har fanget pointen. Ville bare rette dit indlæg, da det var forkert.

Clintin - ( #200511251549 )
Skrevet 25-11-2005 Kl. 15:49
Kristian E, det var en kommentar til din forige kommentar, det glemte jeg at skrive

teamet - ( #200511271242 )
Skrevet 27-11-2005 Kl. 12:42
#200511241231, clintin: Det er jo lige præcis det kristian e skriver.. prisen er ikke proportional med ydelsen og et topprodukt vil koste relativt mere.

DanishWiking - ( #200511290951 )
Skrevet 29-11-2005 Kl. 09:51

Dollas - ( #200511291057 )
Skrevet 29-11-2005 Kl. 10:57
Så er priserne styrt droppet på 7800GT :0)

Inno3D GeForce 7800 GT til 2140.-

Det er smæk for skillingerne.

Så PT må det være det kort der giver størst ydelse/kr.

Nedtur så må jeg jo til at sælge mit "gamle" isenkram og anskaffe mig nyt MB, CPU og GFX ;0)

PS: Har en CPU, MB og GFX til salg, hehe

Dollas

Nicki (GWiZ) - ( #200511291129 )
Skrevet 29-11-2005 Kl. 11:29
Damn, det er da godt nok billigt. :-) Synd at jeg ikke har PCI-express, for så havde jeg da opgraderet til 7800 GT nu.

Her er iøvrigt et link til det ovennævnte kort: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=157972

DanishWiking - ( #200511291407 )
Skrevet 29-11-2005 Kl. 14:07
De priser må da også presse AGP kort ned i pris - eller kan man jo hurtig skifte det hele, frem for et high end(dyrt) AGP-kort.....

men måske er det meneingen, hvis de holder AGP-priserne oppe ??? De vil have folk over på PCI nu og her, eller også er du koblet helt af ..????

KristianE - ( #200511291518 )
Skrevet 29-11-2005 Kl. 15:18
Vi lever ikke i et planøkonomisk samfund, så der er ingen, der vil "have os over på PCI nu og her"...

Nicki (GWiZ) - ( #200511291607 )
Skrevet 29-11-2005 Kl. 16:07
KristianE:
Jeg tror nu gerne, at både bundkort- og grafikkort producenter vil have os over på PCI-express så hurtigt som muligt. Det at hverken ATi eller nVidia lever deres nyeste generation til AGP er da i hvert fald et hint.

Hele udviklingen med PCI - AGP - PCI Express er stort set blevet hypet igennem af producenterne. Egentlig kunne grafikkort i dag (dog ikke onboard grafikkort) sagtens fungere optimalt på AGP 1x eller AGP 2x. Mere båndbredde er overkill ifht. hvor meget data der egentlig skal transporteres.

DanishWiking - ( #200512011455 )
Skrevet 01-12-2005 Kl. 14:55
Jeg er enig med Nicki i at leverancerne, eller mangel på samme, af den nyeste teknologi til AGP-grafikkort ansporer til tankegangen omkring en vis vilje til at få os gamere til at skifte teknologi til PCI.

Der kan sikkert være flere årsager til dette, og en af dem er at producenterne kan sparer $$$$ ved kun at producerer til én teknologi. Så skal der ikke laves ændringer i deres produktionsanlæg hele tiden.

Derfor tror jeg heller ikke at der går lang tid før end diverse producenter helt stopper med at producerer grafikkort til AGP - i hverte fald ikke i high segmentet.
Derved udfaser man AGP idet onboard kort så hurtigt vil inhente dem rent performence-mæssigt, og derved aflive AGP-grafikkort i løbet af 2 år.


Mick - ( #200512021556 )
Skrevet 02-12-2005 Kl. 15:56
Enig. Jeg tror også det mere er et spørgsmål om at begrænse produktionslinierne (snarere end at tvinge os til PCIe).

Men omvendt må der være et vist marked for at lave selv de nye kort i en AGP-udgave.

Selvom kortene så skulle blive lidt dyrere er det stadigvæk væsentligt billigere for køberen end at skulle skifte BÅDE grafikkort og bundkort (samt evt. CPU)!

Gandalf - ( #200512022342 )
Skrevet 02-12-2005 Kl. 23:42
Hvis der kun var fordele for forbrugeren og producenten ved at lave de nye kort i AGP udgave og sende dem på markedet, var det sgu egentlig nok gjort.. :)

Alex - ( #200601291244 )
Skrevet 29-01-2006 Kl. 12:44
Den er ond.... hehe og på vej ned i mit kabinet :D (6)

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.