Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Anmeldelse af S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Skrevet af Rasmus Lyberth (kQleskabsindianer), 28. marts 2007.

6 års udvikling, talrige forsinkelser, en alpha lækage, og et meget ambitiøst projekt. S.T.A.L.K.E.R. stod først til udgivelse omkring julen 2003, og har siden hen været plaget af forskellige problemer, der gang på gang har udsat udgivelsen på dette længe ventede spil. I julen 2006 begyndte rygterne igen at florere da THQ udsendte stadigt flere screenshots fra spillet, og The Inquirer berettede den 16. januar at spillet stod til udgivelse den 22. marts. Påstanden viste sig næsten at holde stik, da S.T.A.L.K.E.R. blev udgivet den 23. marts og nu er at finde hos din lokale spilpusher. Edb-Tidende tager i denne artikel et kig på et nyskabende spil i FPS-genren, som har potentialet til at sætte et tydeligt præg på spilverdenen. Lever S.T.A.L.K.E.R. op til hypen? Kan gameplayet veje op for den efterhånden aldrende X-RAY engine? Læs videre og find ud af det...


INTRODUKTION
6 års udvikling, talrige forsinkelser, en alpha lækage, og et meget ambitiøst projekt. S.T.A.L.K.E.R. stod først til udgivelse omkring julen 2003, og har siden hen været plaget af forskellige problemer der gang på gang har udsat udgivelsen på dette længe ventede spil. Spillere verden over var så småt begyndt at indstille sig på en ny højdespringer på vaporware ranglisten (kongen er stadig på den liste. -red.), men ud af det blå, blev det annonceret at spillet havde nået guldstatus. Her en lille måned efter sidder jeg så med den endelige version, og det virker næsten surrealistisk endelig at smide DVDen i min computer. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl er endelig udkommet, og jeg vil i denne artikel give en beskrivelse af hvad I kan vente af det endelige spil.

"IN THE ZONE"


Du bliver som spiller placeret i "The Zone", som er et 30 km2 stort område, der omgiver det russiske atomkraftværk Tjernobyl (eller Chernobyl, hvis man foretrækker det engelske navn) som i 1986 havde en nedsmeltning. Man bliver smidt ind i et fiktivt år 2012, hvor yderligere katastrofer indtraf i 2006 og 2008, hvilket medførte forskellige anomalier, samt mutation i dyrelivet. Spilleren indtager rollen som "The Marked One", en mand som efter et angreb ikke husker noget om sit liv, og ikke aner noget om hans trang til at finde og dræbe en mand kaldet Strelok. En handlende redder dit liv og tilbyder dig at udføre forskellige opgaver mod løn, og herefter går eventyret stille og roligt i gang. Man fornemmer, at der her er tale om lidt mere end bare et skydespil, da man hele tiden bliver præsenteret for flere opgaver, som man frit kan vælge og vrage imellem. Der er selvfølgelig en hovedmission, men hvordan den udføres, og via hvilke metoder er mere eller mindre op til spilleren.



EN ANDERLEDES OPLEVELSE?
En ting man hurtigt bemærker er at S.T.A.L.K.E.R. føles meget anderledes i forhold til mere tradionelle skydespil, og vælger man en af de højere sværhedsgrader skal man virkelig overveje sine handlinger før man springer ud i kampen. Bliver man såret under kamp løber man langsommere, hvilket gør det svært at løbe væk; ens skydevåben bliver slidt og går med tiden i stykker; man bliver udmattet over længere tids aktivitet, og som om det ikke var nok, skal man huske at få noget at spise ind imellem, da man ellers kan dø af sult. Udover det obligatoriske fald i livspoint der følger når man bliver ramt kan man blive såret så man bløder, hvorefter man løbende mister energi indtil man stopper blødningen med bandager. Man befinder sig i hele spillet i en radioaktiv zone og kan dermed blive udsat for radioaktive substanser som skader en. En radioaktiv forgiftning resulterer i at ens livspoint falder, hvilket kan afhjælpes ved at bruge anti-radioaktive medikamenter eller ved at drikke vodka. S.T.A.L.K.E.R. byder desuden på en komplet dag/nat cyklus, og man er ofte udsat for at være tæt på blind når man bevæger sig ud om natten. Her er man i første omgang tvunget til at bevæge sig rundt med det sparsomme lys fra ens lommelygte, hvilket hurtigt leder tankerne hen på Doom 3. Hvis man så tilsætter det faktum at man udendørs befinder sig i et stort område hvor mørket kan byde på hvad som helst, og lommelygten kun oplyser jorden et par meter fremad giver det en konstant ubehagelig uvished om hvad der venter forude.

Endnu et vigtigt aspekt i gameplayet er ens PDA som logfører vigtige punkter i forbindelse med historien, desuden indeholder den ens kort over zonen.


Her ser vi mit inventory, der viser de forskellige objekter og våben jeg har samlet i løbet af spillet. Bemærk at der er en vægtgrænse for hvor meget man kan bære, overstiges denne bliver man hurtigere træt når man bevæger sig - hvilket i yderste konsekvens kan betyde at man bliver præsenteret for beskeden "You are too exhausted to walk".



Her er oversigtskortet fundet frem, og man får en fornemmelse af hvor stor zonen rent faktisk er.



Til sidst et eksempel på hvordan ens logbog over missioner ser ud. Man kan vælge imellem 3 menuer der viser hvilke missioner man har udført, hvilke missioner man har fejlet, og selvfølgelig hvilke missioner der i øjeblikket er aktive.


Alle ovenstående eksempler på nyskabende gameplay tager lidt tid at vænne sig til, og det resulterer i at det første stykke tid man spiller S.T.A.L.K.E.R. virker meget hårdt og svært. Man har utroligt meget at tage højde for og udfordringen ligger det første stykke tid meget i at overveje ens næste skridt, for man skal ikke træde meget ved siden af for at blive præsenteret for det irriterende "GAME OVER" skærmbillede. De nye tiltag er med til at gøre S.T.A.L.K.E.R. til en ret speciel oplevelse, og når først man har fået styr på spillets mere basale elementer begynder et ganske interessant eventyr at udfolde sig.

STEMNINGEN
Stemningen i S.T.A.L.K.E.R. er i mine øjne intet mindre end fænomenal. Man er på intet tidspunkt i tvivl om at man befinder sig i et område hvor der har fundet en katastrofe sted, og at du som spiller ikke repræsenterer det eneste liv i zonen. Alt er hærget, omgivelserne er præget af ødelagte og forladte bygninger, men, sjældent, støder man alligevel på andre ulykkelige sjæle, tit forsamlet om et bål og de melankolske toner fra en akustisk guitar. Spillets grafik er ganske flot uden på noget tidspunkt at være prangende, men den formår at skabe et ganske unikt billede af den post-apokalyptiske tilværelse man som beboer i zonen er tvunget til at leve. Spillets lydside er fantastisk, og uanset om man befinder sig i de store åbne områder eller i en klaustrofobifremkaldende tunnel er der hele tiden små lyde der minder en om den frygtelige sandhed. Lyden af bevægelse i krattet, skraben på vægge, pludselig banken på et rør, eller den skræmmende knurren fra en mutant er med til hele tiden at holde en koncentreret om spillet, og undertegnede anmelder har flere gange givet et lille hop af forskrækkelse over en uventet lyd fulgt til dørs af et brutalt overfald.


Eksempel på hyggeaften i zonen, der mangler bare et snobrød og eventuelt en flaske Smirnoff



Eksempel på zonens rige og varierede dyreliv, en art jeg tvivler på kan findes i det lokale Zoo



Eksempel på hvad jeg tror kunne være en videnskabsmand, der har opholdt sig for længe i zonen


DET TEKNISKE
X-ray enginen som S.T.A.L.K.E.R.s grafik er baseret på er efterhånden en antikvitet, men ikke desto mindre er den ældet med stil. S.T.A.L.K.E.R. understøtter både Directx 8 og 9, hvilket gør spillet tilgængeligt for ejere af et bredt udvalg af grafikkort. Jeg har nydt spillet i en opløsning på 1280 x 1024 med alt pånær FSAA i max hvilket har givet et rigtig flot resultat. Især den dynamiske lyssætning i S.T.A.L.K.E.R. er imponerende flot udført, og det er uanset om der er tale om de skygger der opstår når du bruger lommelygten, solen der skinner på et træ, eller de skygger der opstår i korte lysglimt fra et tordenvejr. NPCer og animationer af disse er desværre langt fra at være i klasse med dem vi kender fra Half-Life 2 og grafikken kan generelt godt virke lidt grovkornet, til gengæld er diverse teksturer i høj opløsning og generelt af god kvalitet.


Eksempel på dynamisk lyssætning, bemærk den detaljerede skygge træet kaster på jorden når solen skinner på det



Endnu et eksempel på detaljerede skygger, samt det detaljerede miljø der mest af alt minder om en krigszone.



Eksempel på typisk udendørs grafik



Eksempel på indendørs grafik, bemærk endnu en gang det flotte dynamiske lys der kaster skygger ud i rummet når spillerens lommelygte lyser mod objekterne i rummet



Zonen om efteråret. Regnen er ganske flot animeret, og lyden af den silende regn er utroligt detaljeret og livagtig.


HARDWAREKRAV
S.T.A.L.K.E.R. er ikke øjeblikkets mest krævende spil på markedet, men kræver alligevel en rimeligt up-to-date computer for at køre optimalt ved højere detaljegrader og grafiske indstillinger. Udvikleren har opgivet følgende minimumskrav:

MINIMUMSKRAV:
Processor: Intel Pentium 4 2 Ghz / AMD Athlon XP 2200+
RAM: 512 MB
Lydkort: 100% Directx 9 kompatibelt
Grafikkort: Nvidia Geforce 5700 / ATI Radeon 9600 - 128 MB
Operativsystem: Microsoft Windows 2000

ANBEFALET HARDWARE:
PROCESSOR: Intel Core 2 Duo E6400 / AMD Athlon 64 X2 4200+
RAM: 1 GB
LYDKORT: 100% Directx 9 kompatibelt
GRAFIKKORT: Nvidia Geforce 7900 / ATI Radeon X1850 - 256 MB
OPERATIVSYSTEM: Microsoft Windows XP

EDB-TIDENDE ANBEFALER
PROCESSOR: Intel Core 2 Duo / AMD Athlon 64 X2 - jo hurtigere jo bedre for at opnå størst mulig minimums framerate
RAM: 2 GB - Undertegnede anmelder havde større problemer med spontane crashes, efter opgradering til 2 GB syntes spillet 100 % stabilt
LYDKORT: EAX kompatibelt lydkort
GRAFIKKORT: Geforce 7900/7950 / Radeon X1900 / X1950 for 1280 x 1024 / 1600 x 1200 maksimalt detaljeniveau uden FSAA. Formentlig Geforce 8800 / Radeon X2900 for opløsninger højere end 1600 x 1200 maksimalt detaljeniveau med FSAA aktiveret.

SAMLET VURDERING

Grafik = 80 %
Grafikken er uden tvivl set bedre men den er ganske flot og stemningsfuld, og som tidligere nævnt er lyssætningen udnyttet rigtig flot. Grafikken kan til tider virke lidt kold og kedelig, men det er præcist det visuelle indtryk der forsikrer en om den kedelige situation man befinder sig i når man udforsker zonen omkring det nedsmeltede atomkraftværk. De personer man møder i spillet er ikke specielt gode animerede, og det bevirker desværre at de fremstår mindre levende end de f.eks. gør i Half-Life 2. Dette er en skam, men til gengæld er det vel hvad man kan forvente af en engine der har så mange år på bagen. Jeg giver spillets grafiske side 80 %.

Lyd = 95 %
Lydsiden bag S.T.A.L.K.E.R. er i mine øjne intet mindre end fantastisk, og med det rette lydudstyr betyder denne del af spillet utroligt meget for den generelle stemning. Uanset hvad man foretager sig er handlingen på skærmen ledsaget af et flot lydbillede, og med EAX og Surround headset/speaker får man virkelig en fornemmelse af at glide ind i S.T.A.L.K.E.R.s virtuelle verden. Den detaljerede lyd af tørre blade under ens fødder og den karakteristiske lyd af hårde sko på beton er med til at skabe et nærvær i spillet. Atmosfæriske lydeffekter som blandt andet torden, kradsen på vægge, eller bare dyb stilhed afbrudt af et skræmmende brøl fra en Bloodsucker er med til at skabe en unik stemning som i mine øjne hæver standarden for lyd i 3D spil betragteligt. Jeg giver karakteren 95 %, og et virkeligt velment "thumbs up" til udvikleren af spillet.

Gameplay = 90 %
S.T.A.L.K.E.R.s gameplay kræver en del tilvænning, og er ikke helt så nemt at gå til som tradionelle skydespil som Doom 3 er. Til gengæld er det langt mere flexibelt og varieret, hvilket betyder at man sjældent kommer til at kede sig da man hele tiden opdager nye muligheder for ens spillestil. Man kan joine forskellige grupper som f.eks. "The Duty" og udføre diverse missioner for dem, og kommer man til at kede sig med de små sidemissioner kan man altid gå i gang med det vi kender som "The Main Quest" fra Oblivion. Jeg giver S.T.A.L.K.E.R.s gameplay en karakter på 90 % for den fængende historie, de mange muligheder, evnen til at skræmme spilleren, samt den generelle meget gennemførte stemning der præger spillet fra start til slut. S.T.A.L.K.E.R. byder desuden på online multiplayer, som omfatter de traditionelle deathmatch og team deathmatch modes. Desuden er der tilføjet en ny multiplayer mode ved navn artifact hunt, hvor det gælder om at finde artifacts og aflevere dem i ens teams base. Coop er desværre ikke inkluderet, dette kunne ellers være blevet en utroligt fed feature i et i forvejen lækkert gameplay.

Teknisk = 80 %
Det er ingen hemmelighed at X-Ray enginen har et par år på bagen, og at mange af nutidens state-of-the-art engines overgår X-Ray. Spillet byder på avanceret fysik, avanceret dynamisk lyssætning og diverse andre Directx 9 effekter, men de er ikke udført lige så flot som det blandt andet er tilfældet i Oblivion. Udover det grafiske byder S.T.A.L.K.E.R. på ragdolls (som vel efterhånden er standard i FPS-spil nu om dage. -red), og utroligt store åbne områder, hvilket er ganske afvekslende i denne type spil, omend det er set før i spil som Far Cry og Oblivion. Den tekniske side af S.T.A.L.K.E.R. belønnes med en karakter på 80 % som absolut ikke er en dårlig karakter, men dog påviser at der er plads til en del forbedring for lige at sætte prikken over i'et.

OVERALL = 85 %
Jeg har ventet meget længe på dette spil, og frygtede lidt at jeg oven på den store hype omkring spillet havde for høje forventninger til det. Heldigt nok må jeg erklære mig dybt fanget af dette spil som jeg betragter som et mesterværk. S.T.A.L.K.E.R.S måde at blande traditionelle skydespil med RPG elementer samt en Fallout-agtig stemning har været i stand til at holde mig fanget foran skærmen i lang tid, og med flere alternative slutninger har jeg sikkert endnu flere timers solid underholdning til gode. S.T.A.L.K.E.R. virker desværre på nuværende tidspunkt lidt buggy og jeg må indrømme at mine problemer med spontane crashes ikke ligefrem har været heldig for min spiloplevelse, og jeg kan kun håbe på en snarlig patch der retter de fejl mange spillere oplever. Det bugs som spillet byder på må selvfølgelig trække lidt ned i min overall karakter, men jeg har alligevel bestemt mig for at give spillet 85 %. Gameplayet er i top, den tekniske side er ganske flot udført, stemningen er blandt det bedste jeg nogensinde har oplevet på min skærm. Med en helt stabil spiloplevelse er jeg sikker på at karakteren havde været på den rigtige side af 90 %, og da første patch formentlig er på vej kan jeg kun anbefale dette spil til de der er trætte af de mere tradionelle skydespil og savner et lidt mere udfordrende alternativ.

For yderligere information om spillet kan du besøge det officielle S.T.A.L.K.E.R. website: http://www.stalker-game.com.



S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl blev vurderet på følgende testsystem:

PROCESSOR: Intel Core 2 Duo E6300 @ 3,23 GHz
RAM: 2 * 1024 MB Cellshock PC2-6400 @ 462 MHz (4-4-4-12)
LYDKORT: Creative Sound Blaster Audigy 4
GRAFIKKORT: Sapphire ATI Radeon X1950 Pro 512 MB @ 640/810 MHz
BUNDKORT: Abit AB9 Pro (Intel 965P chipset med nyeste Intel drivere)
HEADSET: Zalman Theatre 5.1
MONITOR: Viewsonic VX912 19" TFT
OPERATIVSYSTEM: Windows XP Professional med Service Pack 2 og Directx 9.0C

Jeg oplevede en gennemsnitlig estimeret framerate på 40 fps i 1280 x 1024 med maksimalt detaljeniveau uden FSAA. I starten store problemer med spontane crashes, men efter RAM opgradering er der ingen tegn på ustabilitet observeret. Dog skal det siges at jeg kender flere med 1 GB RAM der ikke har problemer med stabiliteten, så min erfaring her tyder ikke på at være en generel fejl.


For en gang skyld er det lykkedes at møde en ven i vildmarken, og her kan man ofte blive rekrutteret til at hjælpe med diverse missioner som blandt andet at storme en "Bandit camp".



Et eksempel på en såkaldt Anomaly. Disse er som regel er meget dårlig ide at komme for tæt på da de skader spilleren. Eksemplet på billedet viser en elektrisk en af slagsen, og er at finde i flere forskellige afskygninger som blandt andet ild.



Som tilføjelse til forrige billede er jeg her kommet for tæt på....



Her har jeg bevæget mig ind i et radioaktivt område. Bemærk prikkerne på skærmen som er ganske realistiske, idet at stråling kan forstyrre de optiske receptorer bagerst i øjet og dermed manifestere sig som prikker for øjnene. Iøvrigt kan man se et lille grønt "nuclear" ikon til højre på skærmen, hvilket betyder at jeg lider af en mild radioaktiv forgiftning. Dette ikon bliver sidenhen gult, og til sidst rødt alt efter hvor længe man har opholdt sig i et radioaktivt område. Forgiftningen kan heldigvis afhjælpes med en tår vodka..



Eksempel på et forfaldent bo-sted midt i zonen, hvor man ofte kan finde ammunition og andre nyttige sager. Desuden kan man være så heldig at støde på venner eller...



... en såkaldt Bloodsucker. Disse muterede skabninger er næsten usynlige, og ofte bemærker man dem først når de har opdaget en og kommer stormende med et karakteristisk brøl. "No kisses on the first date!" ..



Vi slutter af med endnu et stemningsbilleder der endnu engang demonsterer det flotte dynamiske lys. Dette eksempel viser et lynnedslag i baggrunden, og endnu engang den flotte skygge træet kaster på jorden.


Kommentarer
Skriv kommentar

Sune - ( #200703282032 )
Skrevet 28-03-2007 Kl. 20:32
Rart med nogle flere artikler på siden. Glæder mig til at læse artiklen igennem, virker meget gennemarbejdet!

teamet - ( #200703282345 )
Skrevet 28-03-2007 Kl. 23:45
Læse artiklen?! Jeg glæder mig til at spille spillet! Det virker lidt a la deus ex meets half life - det ser sgu godt ud.

Godt arbejde køleskab

Clintin - ( #200703291115 )
Skrevet 29-03-2007 Kl. 11:15
Meget interessant, og et meget længe ventet. Jeg mindes stadigt de første billeder fra hardwaretidende. Dog er det lidt trist at spillet crascher.

Jeg har et teknisk spørgsmål, jeg kan se at dit x1950pro kører med højere frekvenser end standard. Hvordan har du fået det overclocket.

kQleskabsindianer - ( #200703291147 )
Skrevet 29-03-2007 Kl. 11:47
# Clintin

Det var ikke meget OC jeg kunne få ud af kortet som standard, men med voltmod og en pumpe der sender omkring 1000 liter vand hen over det i timen der der plads til lidt ud over standarden :)

Mener jeg fandt en guide hos VR-Zone

Clintin - ( #200703291223 )
Skrevet 29-03-2007 Kl. 12:23
Tak for hjælpen, jeg havde lidt en idé om at det krævede en del at overclocke det kort. Foreløbigt tror jeg ikke jeg vil begynde på voltmod

KristianE - ( #200703311541 )
Skrevet 31-03-2007 Kl. 15:41
Hvorfor anbefaler EDBtidende, at spillet afvikles under Windows XP i stedet for Windows 2000 eller højere, som producenten gør?

Nicki (GWiZ) - ( #200703311739 )
Skrevet 31-03-2007 Kl. 17:39
Edb-Tidende anbefaler ikke noget operativsystem. Under "Anbefalet hardware" (som egentlig ikke burde hedde hardware), skrives producentens anbefalinger. Personligt har jeg ikke spillet, så hvis GSC/THQ anbefaler Windows 2000 eller nyere i stedet for Windows XP eller nyere, så er den for anmelderens regning.

Fordi Windows 2000 og XP er så ens, kan man typisk gå ud fra at noget der kan køre på den ene, kan også køre på den anden. Det samme gælder windows server 2003.

Nicki (GWiZ) - ( #200704011442 )
Skrevet 01-04-2007 Kl. 14:42
Det skal iøvrigt nævnes, at der nu er kommet en patch, som retter en stor mængde fejl. Patchen invaliderer gamle savegames, så man skal nok overveje om man vil installere den.

Den kan findes her: http://stalker.filefront.com/file/STALKER_Patch_World_Wide;77221

Og den retter følgende bugs:


1. Buttons remain "pressed" and value changes on its own in Options
2. Players can kill teammates with the knife when friendly fire is set to 0
3. Game crashed when client player types a server command in console
4. Game crashes when entering a MP game after dying in SP
5. Multiplayer map names will appear in debug text format when voting to change a multiplayer map during gameplay.
6. The game crashes while attempting to purchase an item, after pressing Buy button multiple times from the Buy Menu.
7. The game crashes when the user triggers an anomaly after the anomaly time is set to 0.
8. Purchased affordable weapons fail to be in the inventory when one item purchased exceeds the user's monetary amount.
9. The player will lose the weapon he has stored in his inventory as well as the equipped weapon when the equipped weapon is dropped in MP.
10. The host is able to pause the game during an MP game.
11. Players are able to duplicate other player names by using the "name" command in the console.
12. The user is unable to view a fly-by cutscene if their PDA is open while triggering the cutscene.
13. The user can speed up time with the * key on the numpad in SP
14. Players can damage and kill other teammates while friendly fire is set to 0.0
15. The starting weather in-game does not accurately reflect the starting weather set by the server host in multiplayer match
16. The corpse created by a user switching teams remains in the game when playing multiplayer team deathmatch or artifact hunt.
17. Options "show weapon" and "NPC identification" fail to function
18. The up and down function for the look feature are inverted through out the game.
19. The server will crash when the players vote to change maps, but don't select a map to change to.
20. Players will take no fall damage when friendly fire is set to 0 on the server
21. The player dies when trying to exit out of the skin menu back into gameplay
22. Death by an anomaly is not recorded as a negative frag when playing Team Deathmatch.
23. Game Crash when opening buy menu from certain spot in Artifact Hunt mode
24. The prompt for the buy menu and entry via pressing the spacebar appears when in spectator mode during any network game.
25. Professor Kruglov sometimes can't open the door to the mobile science lab
26. When player stands close to a wall and shoots grenade launcher, the grenade falls out of the map without damaging anyone.
27. Possibility of killing enemies through the roofs and walls
28. When killing Wolf before completing any of additional quests given from him, these quests doesn't change status from "Active Tasks" to "Failed Tasks" in PDA.
29. Problem with quest: "Kill gang leader" when piece of text in PDA is directing user to kill leader in Dark Valley. Quest is completed after kill this bandit on Garbage level.
30. Disappearing piece of scroll belt in Main Menu when the player changes resolution to 800x600
31. Anomalies were not appearing when turned on in server options menu.
32. Game crashed when creating a Team Deathmatch server with spectator on.
33. Problems with ‘Slug’ artifact.
34. Possibility to take the decoder through the Wall
35. Issue with cash in inventory on MP build
36. NPC called Seriy has 3 different names: Seriy, Gray and Grey.
37. Problem with price of weapon in inventory
38. Game crashed when vote for kicking a player ended
39. Rare game crash during multiplayer match, after players choose a team.
40. Exploit with update rate command
41. Wood in barrels is flickering, although there's no fire there.
42. Player can jump between 2 stalkers and table inside the bar and become stuck.
43. Two side quests from Sakharov have wrong description.
44. After playing in multiplayer mode and then starting single player game, Sidorovich has one of multiplayer nicks instead of his name.
45. Game crashed when player fight with pseudodogs on red forest.
46. The game crashes to a non-responsive state (task manager) when attempting to host multiplayer game a second time with an invalid CD-key.
47. On Win 2000 PCs, the Windows Desktop cursor has no functionality when minimizing the game (Alt+Tab).
48. The game will result in a soft crash when a player dies from radioactive poisoning, then immediately falls into the tunnel well that leads out of the Agroprom Underground level.
49. The arrow buttons remain depressed when clicked and dragged off the boxes, thus making the value increase or decrease indefinitely in the options menu of network games.
50. Game crashed during map rotation. This issue occurs several times while playing with maps (Vehicle station, Desolated Village and Deserted Factory)
51. Game crashes when entering an MP game after dying in SP
52. The Host will crash and all Clients will either return to the main menu, crash to the desktop, or the program will shut itself down and return the user to the desktop, when attempting to drop a player while users are In-Game
53. Users are able to pick up an opponent's grenade after it has been thrown and then use it themselves.
54. The players name switches to a random player's name with a _1 after it in multiplayer if no name is entered in the network games menu.
55. Players fail to be kicked, after unanimously voting to remove them, during network gameplay.
56. Player is unable to ban other player, everybody vote for, line "voting succeed" appears and nothing happens. Player that was supposed to be banned still can play and do whatever he wants on the server.
57. The starting weather in-game does not accurately reflect the starting weather set by the server host in multiplayer match
58. Saved game are over written when attempting a second save uses the first saved game's name followed by a "space" and any other word or number during single player campaign.
59. The artifact is unaffected by gravity when dropped during an artifact hunt game.
60. Players take no explosion damage when the friendly fire damage option is set to 0 in the server options of a team deathmatch game.
61. The game will crash, halting progression when transferring from Station to the Sarcophagus.
62. When player wants to reload a weapon, and start fast shooting, he can't do that because weapon continues reloading.
63. The game crashes when a player is killed immediately after they are re-spawned into the game.
64. The weapons fail to scroll when using the mouse wheel after all the grenades have been used during single player gameplay.
65. Minor text bugs.
66. Various balance issues in Singleplayer and Multiplayer.
67. Various known exploits/cheats.
68. Various other issues.

Peter mailund - ( #200705230935 )
Skrevet 23-05-2007 Kl. 09:35
Hej jeg købte Stalker for godt en uge siden, og har spillet
konstant siden. Det kan være i kan hjælpe mig med at forklare mig hvor/hvordan man montere scope/granatkaster på
sit våben.
Lige nu har jeg en GP37, jeg gerne ville montere min m203 granatkaster på, som jeg har rendt rundt med ret længe efter hånden.

På forhånd tak.

kQleskabsindianer - ( #200705231805 )
Skrevet 23-05-2007 Kl. 18:05
Placer det våben du vil have scope på i det primære slot, herefter højreklikker du på dit scope og klikker "mount scope".

Dette kræver selvfølgelig at scopet er "kompatibelt" med dit primære våben - SVG scopes passer fx på AK rifler

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.