Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Windows Vista priser

Skrevet af Nicki T. Hansen (GWiZ), 29. december 2006.

Jeg har netop læst en udemærket gennemgang af Windows Vista på TweakUp.dk som jeg anbefaler alle, som har interesse i Vista, at læse. Hvis man vil have en endnu dybere gennemgang af det kommende styresystem, kan man læse Paul Thurrot's Windows Supersite om Windows Vista.

Af en eller anden grund nævner TweakUps gennemgang ikke de danske priser på OEM og retail udgaverne af Vista, men kun på opgraderinger, utvivlsomt fordi det er de eneste udgaver som Microsoft har udsendt vejledende priser på endnu. EDBpriser har tilgengæld allerede fået priser på flere udgaver, som jeg lister her:

Danske versioner (priser pr. 29/12-2006)
Starter
- Bliver ikke solgt i Danmark.
Home Basic
- OEM: 614,-
- Retail: 1.859
Home Premium
- OEM: 777,-
- Retail: 2.204,-
Business
- OEM: 982,-
- Retail: Ingen pris endnu på dansk udgave. (Engelsk udgave koster 2.808,-)
Enterprise
- Sælges udelukkende til firmaer.
Ultimate
- OEM: 1.324,-
- Retail: 3.658,-

En kort bemærkning; ud fra mange observationer, kan nærværende skribent udelukkende anbefale Home Premium eller Ultimate Edition til almindelige brugere.


Kommentarer
Skriv kommentar

Nicki (GWiZ)
Skrevet 29-12-2006 Kl. 17:26
For en fattig studerende er de priser jo skyhøje. *suk* Hvis jeg kan købe en OEM version af Home Premium, ville det dog være cool.

Jeg forstår egentlig ikke lige konceptet bag disse OEM versioner.. jeg troede kun man kunne få dem, hvis man købte en computer? Er der nogen der kan kaste lys på dette?

melen
Skrevet 29-12-2006 Kl. 19:53
Så er det dejligt at man har fået en studielicens gennem MSDN:)

Steffan
Skrevet 30-12-2006 Kl. 01:23
OEM - Original Equipment Manufacturer

Præcis som du siger, er det oftes kun ved køb af ny computer og i nogle tilfælde et andet produkt, hvilket som regel først ses senere, når forhandlerne skal til at af med nogle af deres OEM software, man kan erhverse sig sådan en version.

Nogle gange kan slutbruger, der i dette tilfælde er os, købe en OEM version af et produkt betydeligt billiger, da det er uden indpakning og ekstra materiale, og oftes uden manual mv. Oftes er det dog kun forhandlere, der har adgang til denne.

KristianE
Skrevet 30-12-2006 Kl. 13:36
"Starter" er helt sikker vigtig for enkelte brugere.

Din mening om hvad der kan anbefales er ikke relevant fuldstændig, når du ikke argumenterer for den.

Det ville i det hele taget klæde EBD-tidende, hvis nyhederne blev skrevet uden brug af ordet "jeg", idet der ikke er nogen grund til at involvere skribenten i gengivelsen af en nyhed. Eventuelle uargumenterede meninger/overvejelser kan så tilføjes som kommentarer - nyheden selv bør kun være referende.
Hvis man i forbindelse med referatet finder det relevant at nævne, hvad enkelte anmeldere skriver om Vista, fordi (man synes) det giver mere indsigt i nyhedens perspektiver, kan man gøre det.

Nicki, måske du skulle få dig en blog, så kan du skrive dine meninger der og holde dig til objektive observationer på EDBtidende !

teamet
Skrevet 30-12-2006 Kl. 14:57
Starter er vigtig for brugere i den tredje verden.

Vil gerne slutte op om, at nyheder ikke bør være subjektive - meninger bør kommer i kommentar efterfølgende.. Bare for at være sådan lidt nomologisk.

Vil også gerne slutte op omkring ultimate eller premium. Jeg ser dog ingen grund til at købe vista så snart det kommer på markedet.. Måske senere hen, når de får optimeret nogle af funktionerne. I virkeligheden er det bare en lidt spas xp. tarveligt arbejde ms.

Folk der gerne vil se, hvordan et fedt styresystem kan se ud, bør prøve at hente den nye sabayon. Det er virkelig liret. (Bedst med nvidia). Det kan køres som live cd - dvs man kan opleve styresystem direkte fra cd, uden at være nødt til at installere noget om helst.

Nicki (GWiZ)
Skrevet 30-12-2006 Kl. 15:04
Starter er ikke vigtig for nogen, hvilket du ville vide hvis du satte dig ind i tingene.
Se evt. http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp
Starter kan ikke købes af brugere, men kan kun fås med nye computere, og kun i specielle lande, hvor Windows ikke er specielt udbredt. Dvs. ikke Danmark.

Til mit forsvar, var det faktisk en rest fra kladden, som smuttede med i den endelige nyhed, og som jeg ikke mente der var det store behov for at slette.

Grunden til jeg ikke argumenterer for Home Premium og Ultimate, er at det artikler jeg linker til ganske udmærket argumenterer for mig. Men kort: Af de seks udgaver (og to ekstra "N" udgaver, uden Media Player) kan Starter og Enterprise ikke købes af enkeltbrugere, og N versionerne er ligegyldige. Tilbage er så:

Business, Home Basic, Home Premium og Ultimate.

Home Basic er basalt set Home Premium der er blevet handicappet. Flere, i mine øjne, vigtige features er simpelthen blevet skåret fra, og det kan slet ikke anbefales at man køber denne.

Tilbage er så Home Premium, Business og Ultimate. Alle disse tre kan faktisk anbefales til almindelige brugere.

Niels
Skrevet 30-12-2006 Kl. 16:19
Jeg mener at på OEM udgaven, kan du kun bruge den på den PC du køber den til, du kan ikke instalere den senere på en anden PC.

Steffan
Skrevet 30-12-2006 Kl. 17:14
Niels, det kan du godt - men du må ikke. Ikke altid bliver OEM udgaven solgt med en PC, men ram eller en mus. Dette er smart, da brugeren får en billig udgave af windows, og kan lovligt tage licensen med til næsten PC :-)

teamet
Skrevet 30-12-2006 Kl. 20:20
+ at de låser for installering på andre computere når du registrerer dig (hvilket er umuligt at undgå, hvis du vil bruge vista..)

Niels
Skrevet 30-12-2006 Kl. 22:15
Ja, jeg mener at det er det teamet siger, at jeg har læst, du kan kun registrerer dig 1 gang med en OEM version, så du ville ikke kune aktivere Vista på maskine nr. 2

Niels
Skrevet 30-12-2006 Kl. 22:53
Her er en lidt mere udvidet beskrivelse af de forkelige Vista Udgave http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_editions.asp

kQleskabsindianer
Skrevet 31-12-2006 Kl. 00:01
Vista home premium ;) sådan en skal jeg i hvert fald ha anskaffet mig.

Niels
Skrevet 31-12-2006 Kl. 00:47
Ja, den ser meget god ud, det eneste jeg er lidt skeptisk over for, er hvor meget RAM den understøtter på x64 platforme, 16GB max, hvor business kan klare 128GB. Jeg ved godt at 16GB er sindsygt meget lige nu, men om 3-4 år kan det blive realistisk. BTW en helt anden ting... hvordan i hulen har de tænk på at vista starter ed. (som bliver solg til 3. verdenlande, bla. Africa ) skal kunne køre ordenligt, når den kun suporter 256MB ram ???

teamet
Skrevet 31-12-2006 Kl. 01:43
.
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_editions.asp

Læs om ultimate - aimed for students?! Hva fanden. Jeg skal sgu ikke ud og bruge 3500 på et styresystem, det er helt sikkert. Free movie & music download? Nej du, det er der sgu ikke! Måske nogle platte freeware ting, meeeen

Desuden er den guide skrevet før udgivelsen, som jo er sket i amerika, så jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i det.

16gb er nok til om 3-4 år.. guaranteed. Ellers skal de finde ud af en ny type ram, som er meget billig.

Starter ed. er et gimmick.. Få det afsat til nogle fjolser som ikke rigtig ved hvad det er. 3. verden kører pirat eller linux.

summerfun
Skrevet 03-01-2007 Kl. 17:18
Det kan godt være det er mig der tar helt fejl, men mener jeg har hørt/set at man kan bruge "usb-keys" som ram, måske næremer en slags cashe?

Nogen der ved lidt om det?

Niels
Skrevet 04-01-2007 Kl. 02:04
http://www.microsoft.com/danmark/windowsvista/features/foreveryone/performance.mspx

"Windows Vista introducerer et nyt koncept for tilføjelse af hukommelse til et system. USB-flash-drev kan bruges som EMD'er (External Memory Devices) til at udvide systemhukommelsen og forbedre ydeevnen uden at åbne boksen. Computeren kan meget hurtigere få adgang til hukommelse fra en EMD-enhed, end den kan få adgang til data på harddisken, hvilket fremmer systemets ydeevne. Kombineret med SuperFetch-teknologien kan dette være med til at skabe imponerende forbedringer inden for systemsvartider."

kufad
Skrevet 04-01-2007 Kl. 15:31
Det er så sandelig også nødvendigt under Vista.

Niels
Skrevet 04-01-2007 Kl. 17:55
Spørgsmålet er hvor godt det bliver, jeg har kigget lidt på overførelseshastigheden på diverse USB/Flash cards, lige undtagen sony high speed flash cards(som er ligså dyre som ddr2-6400), så overføre alle meget langsomt i forhold til en HD. Så lige nu er det en meget dårlig ide at bruge det, jeg kan kun forstille mig at det er smart hvis du allerede ejer et high speed flash card eller har fyldt alle din RAM slots ud.

luke
Skrevet 11-01-2007 Kl. 20:41
@ Niels
hvis du har læst de seneste artikler om de flashbaserede harddiske der kommer ud nu, så vil du forstå hvorfor flashbaserede usbdrev er bedre til ram end harddisk baserede.

Grunden til at man skal købe vista er at ms har gjort sådan at man kun kan køre DX10 på vista.. De smarte *********.. Håber de får en masse dummebøder af EU for det.. De vil bare ikke være med til en åben standard som fx OpenGL..

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.