Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4.12 mod 5.1

Skrevet af Nicki T Hansen (GWiZ), 29. januar 2005.

Det nye år er over os, og derfor er ATi gået over til deres 5. serie Catalyst drivere. De nye drivere er blevet testet af TweakTown.com med et Radeon X700Pro, af Rage3D.de med et Radeon X800XT, samt af 3DCenter.org med et Radeon 9800Pro. Jeg ser i denne oversigtsartikel nærmere på tilfælde, hvor ydelsesforskellen på Catalyst 4.12 og 5.1 er på mindst 2%.

INTRODUKTION
TweakTown har testet i både 1024x768 og 1600x1200, men med 6xFSAA og 16xANI kun i 1024x768, og ægte 3D-spil er begrænset til kun Doom 3 og Half-Life 2. Rage3D testede i 1024x768 uden FSAA og ANI, og i samme opløsning med 6xFSAA og 16xANI. Denne undersøgelse tilgengæld er baseret på et spil mere end den forrige - nemlig Far Cry. 3DCenter har derimod testet med hele fjorten (14!) spil, 7 i Direct3D og 7 i OpenGL, både i 1024x768 og 1600x1200 med følgende kombinationer af FSAA og ANI: 0xFSAA/0xANI, 0xFSAA/16xANI, 2xFSAA/16xANI, 4xFSAA/16xANI og 6xFSAA/16xANI.

Da 3DCenter har lavet en så omfattende artikel, vil denne artikel blive baseret på den, og sammenlignet med de to andre artikler. Stev, EDB-tidendes egen kodeslave, har også testet visse spil på sit Radeon 9800Pro, og disse vil også blive inkluderet, hvor det behøves. Artiklen fokuserer såvidt muligt på fire forskellige opsætninger:

  • 1024x768 med 0xFSAA/0xANI

  • 1024x768 med 6xFSAA/16xANI

  • 1600x1200 med 0xFSAA/0xANI

  • 1600x1200 med 6xFSAA/16xANI


  • Som skrevet ovenfor ekskluderes resultater med forskelle under 2%, og derfor er det ikke alle resultater der inkluderes her. Hvis der er anomalier i andre opløsninger bliver de medtaget. De spil som har resultater der passer artiklens præmis, er listet nedenfor:

    DIRECT3D
    Far Cry, Half-Life 2, Halo: Combat Evolved, Max Payne 2: The Fall of Max Payne og Unreal Tournament 2004

    OPENGL
    Doom 3, Unreal Tournament og Unreal Tournament 2003

    Ønsker man at se samtlige resultater, så kan originalartiklerne findes her:

    http://www.3dcenter.org/artikel/catalyst_treibervergleich/

    http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=737

    http://www.rage3d.de/artikel/vergleiche/catalyst_englisch/seite1.php

    I bedste fodboldstil vil jeg holde score i formen af X - Y, hvor X er spil Catalyst 4.12 yder højest i, og Y er spil Catalyst 5.1 yder højest i. (Det er kun det inbyrdes forhold der scores for, og hvis de to er indenfor 2% af hinandens resultat scorer ingen. Derudover, hvis der er modstridende resultater tælles vinderen af den indbyrdes forskel.)

    DOOM 3

    Kilde: 3DCenter.org

    1600x1200 med 0xFSAA/0xANI er den eneste opløsning med interessante resultater. Forskellen fra 4.12 til 5.1 er nul, men overaskende er det at 4.11 og 4.12beta (Doom3 hotfix) yder 5% mere end de nyere drivere. ATi burde da have ført eventuelle hotfixes fra 4.12beta videre til 4.12 og 5.1. Mere underligt er det at 4.11 og 4.12beta yder fuldstændig ens, da betaen burde være hurtigere, da den blev udsendt kun for at yde hurtigere i Doom 3. Nuvel, vi noterer os at det stadig står 0 - 0 mellem 4.12 og 5.1.

    Næste spil er det snart aldrende spil Unreal Tournament:

    UNREAL TOURNAMENT

    Kilde: 3DCenter.org

    Endnu en test hvor kun et enkelt resultat kan bruges. 1600x1200 med 6xFSAA/16xANI viser lige præcis et udslag på 2% imellem 4.12 og 5.1. Dette kan formentligt skyldes en bug i 4.12 driveren, da vi ser 4.11 ikke havde det problem. Desuden skal man tænke på at det er kun 1 fps der adskiller de to, så det er vel indenfor måleusikkerheden. På trods af disse måleusikkerheds-tanker er faktum, at 5.1 vinder sin første sejr, og det dermed står 0 - 1.

    Næste spil er den nyere udgave af førnævnte spil, nemlig Unreal Tournament 2003:

    UNREAL TOURNAMENT 2003

    Kilde: 3DCenter.org

    1024x768 med 6xFSAA/16xANI er den første opsætning der er bemærkelsesværdige resultater i. Igen er det ikke så meget imellem de to nyeste drivere, men fra 4.12beta. Den yder her ca. 13% mere end både 4.12 og 5.1! Overaskende fra en "gammel" beta driver.


    Kilde: 3DCenter.org

    1600x1200 med 2xFSAA/16xANI giver her et nævneværdigt resultat - 5.1 yder 13% mere end de tidligere drivere. 0 - 2 til 5.1.

    Næste spil er Far Cry:

    FAR CRY





    Kilder:3DCenter.org og 3DCenter.org.

    I disse opløsninger yder 4.12 imellem 3% og 6% bedre end 5.1 Det vil sige at 4.12 reducerer til 1 - 2.



    Stev's resultater bakker 3DCenters op.


    Kilde: 3DCenter.org

    Her viser der sig dog en anomali - af en eller anden grund fungerer 4xFSAA ikke i 1600x1200 med 4.12. Dette tager ikke et point fra 4.12, men er alligevel værd at bemærke.

    Næste spil er Halo: Combat Evolved:

    Halo: Combat Evolved
    Pga. af en bug i Halo, fungerer FSAA ikke, hvorfor disse tests er lavet uden FSAA aktiveret.


    Kilde: 3DCenter.org

    Det starter godt for 5.1, som her yder 8% mere end konkurrenten. Anderledes ser det ud når grafikkortet bliver presset lidt af højere opløsning eller aktiveret ANI.






    Kilde: 3DCenter.org

    Her vinder 4.12 med mellem 3% og 6%. I sidste ende vil det sige at 4.12 vinder denne kamp med 2 - 0, som udligner den store kamp til 2 - 2.

    Næste resultat kommer i bullet-time - spillet er nemlig Max Payne 2: The Fall og Max Payne:

    MAX PAYNE 2: THE FALL OF MAX PAYNE

    Kilde: 3DCenter.org

    Her vinder 5.1 en meget tynd sejr på 1.97%, men det afrundede resultat tæller - så 2%. Det sender vores samlede score op på 2 - 3.


    Kilde: 3DCenter.org

    Det bør bemærkes at hvis man vil spille med 6xFSAA kan man overveje at bruge en ældre driver, da der fra og med 4.4 er kommet en bug med der kraftigt nedsætter hastigheden, og i visse tilfælde får systemet til at fejle. Et eksempel på det første ses ovenfor.

    Sidste spil er Half-Life 2:

    HALF-LIFE 2





    Kilder: TweakTown og TweakTown.

    Først noteres det at 3DCenter.org's Half-life 2 test ikke virkede med den nye driver, så de er ved at lave helt nye tests af alle deres driverversioner på Half-Life 2. Disse resultater fra TweakTown taler deres eget sprog, 5.1 yder mellem 2% og 12% bedre end 4.12. Er Rage3D.de monstro enige?

    Default betyder 1024x768 uden FSAA og ANI

    Quality betyder 1024x768 med 6xFSAA og 16xANI
    Kilde: Rage3D.de

    De var ikke enige, men de fandt dog heller ikkenoget direkte modstridende resultat. En grund til at de får divergerende resultater er formentlig at Rage3d.de benytter Counterstrike: Source testmodulet, og 3DCenter laver egne tests. CS:S er en svagere test end Half-Life 2, da det sidste bl.a. bruger pixel shaderen mere intensivt, og derfor bør man være varsom med at kalde Counterstrike: Source for Half-Life 2 i en test som denne.

    Efter disse mange tests ender vores score altså 2 - 4 til Catalyst 5.1.

    FEJLRETTELSER
    Udover bedre ydelse, tilbyder Catalyst 5.1 også flere fejlrettelser ifht. 4.12. Disse fejlrettelser inkluderer:

  • Men of Valor: Buffering issues are no longer noticed when playing the game under Windows XP with an ATI RADEON™ 8500 or 9100 series installed.

  • Myst URU Ages Beyond Myst: Attempting to turn 180 degrees and head towards the barbed wire fence displayed within the game no longer results in the system failing to respond. This issue is known to occur under Windows XP with an ATI RADEON™ X800 XT Platinum Edition installed.

  • Richard Burns Rally: Playing the game under Windows XP with an ATI RADEON™ 8500/9100/9200 series installed no longer results in the trees flickering.

  • Sid Meier's Pirates: Enabling Anti-aliasing no longer results in video flicker being noticed when starting the game.


  • Kilde: http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_51_release_notes.html

    KONTROLPANEL ELLER CATALYST CONTROL CENTER?

    Kontrolpanel eller Control Center, det er et spørgsmål vi heldigvis stadig kan stille os selv. ATi's nye Control Center er ikke kun lutter lagkage, men for visse er det noget man gerne vil have. 3DCenter har lavet en lille for/imod tabel, for både Kontrolpanel og Control Center, som jeg gerne skal gengive her:

    Kontrolpanel
    For:
  • Kompakt og direkte.

  • Ressourcebesparende.

  • Direct3D og OpenGL kan indstilles for sig.


  • Imod:
  • Simpelt udseende.

  • Det er ikke muligt at indstille A.I. (Mere om A.I. nedenfor)

  • I fremtiden vil ATi gå væk fra denne løsning.



  • Control Center
    For:
  • Flottere udseende.

  • Mange indstillingsmuligheder, inklusive A.I.

  • Fremtidssikret.


  • Imod:
  • Ekstremt ressourcekrævende.

  • Direct3D og OpenGL skal indstilles sammen.

  • Lang indlæsningstid.


  • I foråret skulle Microsoft udsende .NET 2.0 (Control Center er baseret på .NET 1.0), og dette skulle sætte hastigheden markant op på Control Centeret - i den forstand at det skulle blive "lettere" for systemet.

    DriverHeaven har lavet en dybdegående artikel om Control Centeret, som også inkluderer et interview med en af driverudviklerne fra ATi. Her er deres konklusion:

    "So there you have it. Catalyst Control Centre is probably the most important driver update released by any company to date. Featuring a user interface far more advanced than any company has previously released and industry leading features such as VPU recover and Overdrive and Auto Update, Catalyst Control Centre is a success in every aspect. The driver carries on the excellent stability of previous Catalysts and adds to that a fully configurable and completely intuative user interface all of which show ATI is the company driving the graphics industry forward." (Min fremhævning. - red.)
    Kilde: http://www.driverheaven.net/articles/CCC/

    Desuden inkluderer Control Centeret den unikke feature A.I.. Den skulle virke ved at aktivere visse programspecifikke tweaks, og derved gøre dem hurtigere. DriverHeaven har igen lavet en dybdegående artikel som jeg her vil bringe et kort uddrag fra:

    "Looking at the IQ shots this certainly seems to be the case, there is no difference in IQ seen by the end user between off and standard yet you get some excellent tweaks – like the improved calculations (and therefore performance increases) in Doom3.
    (...)
    ATI have converted me, up until this driver I wanted this option, I wanted the ability to run without optimizations, to run what I felt was the better, more correct and nicer looking non optimization version. I can see though that would be detrimental to my gaming experience and so I’ll be sticking with Catalyst AI "on" in [the] future..." (Min fremhævning. - red.)
    Kilde: http://www.driverheaven.net/articles/atiop/

    Personligt kan jeg dog hverken tale for eller imod Control Centeret endnu, da det eneste forsøg jeg har haft med det har endt med, atmin tv-out ikke virkede. Dette var dog tilbage med 4.8, så dette kan selvfølgelig have ændret sig. Efter nærmere overvejelser, og gennemlæsning af ovenstående artikler, har jeg tænkt mig at forsøge igen. Resultaterne kommer formentlig i en kommentar til denne artikel nedenfor.

    KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
    3DCenters resultater er opnået med et Radeon 9800 Pro, så det er uvist om et X800 baseret grafikkort ville få samme ydelsesboost som denne. Half-Life 2 er endvidere testet på et X700 baseret grafikkort, så man skal vare sig om det yder tilsvarende på andre grafikkort. Dog ser vi en forbedring i Half-Life 2 på op til 12%, og i Unreal Tournament 2003 yder den op til hele 13% mere.

    Catalyst 5.1 er anbefalelsesværdig, da den både giver højere ydelse i størstedelen af spil, og forbedret stabilitet. Om man vil have Control Center med, er op til en selv.

    Driveren kan hentes her:

    http://ati.com/support/driver.html

    og her er direkte links til dem

    Windows XP med kontrolpanel: DOWNLOAD

    Windows XP med Catalyst Control Center: DOWNLOAD

    Husk at man skal have Windows .NET Framework 1.1 for at kunne bruge Catalyst Control Center. Man kan hente den danske udgave her: DOWNLOAD


    Kommentarer
    Skriv kommentar

    Skriv kommentar
    Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
    Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
    Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

    Tryk her for at registrere dig som bruger.

    Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
    Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
    Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
    Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
    Klik her for at komme til login siden.