Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Anmeldelse af Crysis

Skrevet af Rasmus Lyberth (kQleskabsindianer), 4. december 2007.

Spiludvikleren Crytek blev, i midten af år 2003, for alvor kendt for det fænomenale spil Far Cry, som blev et enormt hit med over 1 million solgte eksemplarer. Far Cry satte standarden for grafisk realisme for sin tid, og var på mange punkter langt foran hvad datidens spilmotorer kunne præstere, især med hensyn til vegetation og store udendørs arealer. Crytek har siden Far Cry udgivelsen arbejdet hårdt på det næste projekt, nemlig CryEngine 2 og spillet baseret derpå - Crysis. Lige netop Crysis ser vi nærmere på i denne artikel.

INTRODUKTION
For ikke at skabe misforståelser skal jeg starte med at skrive at Crysis IKKE er en efterfølger til Far Cry, men et nyt spil baseret på efterfølgeren til CryEngine (som Far Cry var baseret på), som er udviklet af samme producent - nemlig Crytek. Crysis baseres på en fiktionel fremtid, hvor en meteor slår ned syd for kina, og amerikanerne straks sender et hold elitesoldater afsted for at undersøge fænomenet, samt for at befri amerikanske gidsler. Man indtager rollen som elitesoldaten NOMAD, som iført den ultra smarte nanosuit er en soldat lidt udover det sædvanlige.

Hele spillet tager udgangspunkt i ens rolle som NOMAD, der sammen med sit hold forsøger at redde gidslerne, hvilket viser sig at være en langt mere omfattende opgave end først antaget.


Ja, det er ingame..

UDSTYRET I ORDEN

Nanosuiten er et meget nyttigt værktøj, og kan selvfølgelig andet end at skifte farve.

Nanosuiten gør spilleren i stand til at benytte forskellige taktiske metoder, hvilket ofte betyder, at man kan tilpasse sig - og faktisk spille Crysis som man har lyst. Man kan eksempelvis aktivere strength mode og storme frem og med den ene hånd tage fat i halsen på en koreaner, imens man skyder hans kammerater ned med geværet i den anden hånd. Er man mere til Thief eller Splinter Cell, kan man kan vælge at sætte lyddæmpere på ens våben og snige sig frem i den tætte jungle, imens man benytter nanosuitens yderst anvendelige "Cloak mode". Skulle man pludselig få brug for at fordufte i en fart er der også mulighed for dette, ved at bruge nanosuitens interface til at vælge "Speed mode", og herefter er man på et splitsekund over alle bjerge. Sidst, men ikke mindst, har vi "Maximum armor", som fungerer mere eller mindre, som vi kender armor fra andre spil. Når denne mode er aktiv, er spilleren bedre beskyttet overfor fjendernes skud, og man tager væsentligt mindre skade, når man bliver ramt. Til slut skal det siges at denne herlighed selvfølgelig ikke er uden begrænsninger, hvilket betyder at nanosuiten i takt med at man benytter de forskellige modes taber energi. På et tidspunkt rammer energi måleren 0, hvorefter nanosuiten er ude af drift indtil den er genopladet. Genopladningen sker af sig selv, og der går ikke mange sekunder før man igen er klar til kamp.


Her ses nanosuit interfacet som ved standard konfigurationerne vælges ved enten at trykke på "V" eller midterste museknap. Interfacet er ganske simpelt og overskueligt, og ganske enkelt godt skruet sammen. Man lærer hurtigt at skifte mellem de forskellige modes nanosuiten tilbyder, hvilket er yderst nødvendigt at kunne før man kaster sig ud i historien.

Crytek har i øvrigt tidligere frigivet en kort video der viser et par tilfælde hvor nanosuiten er i brug, denne kan ses her:


Kilde: http://www.gametrailers.com/

Udover de muligheder man har for at ændre sin fysiske formåen ved hjælp af nanosuiten har man også omfattende muligheder for diverse modifikationer af ens skydevåben. I løbet af spillet samler man diverse våben og modifikationer op, som kan være alt fra forskellige scopes til granatkastere og små bedøvende pile.


Interfacet til modifikation af våben er simpelt og overskueligt, og frem for alt nemt at bruge. Bemærk i øvrigt omfattende brug af Depth of Field der slører de dele af skærmbilledet, der ikke er i fokus. Desuden kan man se, at jeg netop har været i kamp, da visiret er smurt ind i en blanding af jord og blod.

Man kan fra starten af spillet udstyre sit gevær med en lygte, hvilket kan være til stor hjælp i de mørkere baner. En af de lidt sejere features er laser sigtet som i de mindre hårde sværhedsgrader mest af alt er en gadget, men i Delta (Højeste sværhedsgrad) er direkte livsnødvendigt da man ikke har et crosshair at bruge som sigte.


DET GRAFISKE
Crysis er som bekendt udviklet af Crytek, der i 2004 imponerede gamere verden over med den banebrydende grafik i Far Cry, som var en milepæl indenfor 3D grafik i spil. Spørgsmålet er selvfølgelig om Crysis er lige så imponerende her i slutningen af år 2007, som Far Cry var på sit udgivelsestidspunkt, og svaret må kort og godt være ja. Jeg har ganske enkelt aldrig set noget lignende. CryEngine 2 er uden sidestykke, og er i mine øjne en milepæl uden lige, når det gælder grafisk nyskabelse og detaljer, og det gælder faktisk hele vejen igennem spillet. Animationer og eksplosioner er skræmmende godt udført, og fysikken følger den smukke grafik til dørs. Sender man eksempelvis en raket ind i et mindre hus vil man for det første se en flot eksplosion rive huset fra hinanden inde fra, hvorefter stykker fra den ødelagte bygning vælter ned fra himlen. For at illustrere ses her før og efter billeder:


Et par tønder med benzin og en granat sprænger et skur i stumper og stykker.


Efter et stykke tid er alle stumperne igen ved at være landet på jorden, og skuret er nu i en ganske sørgelig forfatning.


Endnu et eksempel på en eksplosion, denne gang er det gået ud over et par kasser. Bemærk at træerne rundt om eksplosionen påvirkes af trykbølgen.

CryEngine 2 gør brug af mange grafiske effekter der øger indlevelsen i spillet. Der gøres meget flittigt brug af Depth of field, Parralex occlusion mapping, Motion blur, og meget andet. De mange avancerede effekter er udover selvfølgelig at være flot udført, også med til at give et anderledes indtryk af spillet, og i sidste ende give Crysis et "feel", jeg hidtil ikke har oplevet i andre spil.

Udover den åbentlyst fabelagtige grafik byder Crysis, som sagt, også på masser af detaljer, hvoraf mange er lidt trivielle, men ikke desto mindre er de med til at øge følelsen af selv at være til stede betragteligt. Finder man eksempelvis et våben eller ammunition man gerne vil samle op må man ikke længere nøjes med tekstbeskeden "picked up shotgun", man ser Nomads arm række ud og tage objektet - og endda sætte sig på hug først hvis objektet ligger på jorden.

Et par eksempler på grafikken i Crysis:


En shotgun er så absolut værd at samle op, da den er yderst effektiv på kort afstand.


Eksempel på motion blur der eksempelvis fremkommer når man vender sig hurtigt, samt når noget eksploderer i nærheden af spilleren.


Eksempel på såkaldte sun shafts, som fremkommer når objekter blokerer en lyskilde. Billedet yder ikke selve effekten retfærdighed, og dette skal opleves ingame.


Her ses depth of field for alvor i aktion, som slører dele af skærmbilledet som ikke er i fokus.


En stakkels koreaner bliver offer for nanosuitens strength mode.

GAMEPLAY
Det kan godt være det er lidt unfair, men jeg vil alligevel tillade mig at sammenligne Crysis gameplay med det aldrende spil Far Cry. En nem måde at beskrive gameplayet på må være, at det minder meget om Far Cry, men uden Trigens (De muterede aber. -red.) og med langt mere interessante kampe grundet den rigtig fede nanosuit. Man indtager i begge spil rollen som en "bad ass" soldat type, som skal redde verden ved både at bekæmpe både menneskelige og ikke menneskelige fjender samt redde en pige i nød. Crysis videreudvikler Far Crys gameplay ved blandt andet at tilføje nanosuiten, våben modifikationer og avanceret fysik - hvilket blandt andet betyder at man kan vælte et hus ned over ens intetanende fjender. Det største problem er faktisk de overvældende mange taktiske muligheder nanosuiten giver spilleren, da det godt kan medvirke til at gøre spillet for nemt. Jeg nåede et godt stykke ved med spillet på hard, hvor jeg bestemte mig for at starte forfra på delta sværhedsgraden hvilket jeg vil anbefale alle med erfaring i skydespil at gøre.

Der er som sagt masser af måder at nedlægge sine fjender på, og jeg vil her forsøge at illustrere et par stykker af dem. Blandt de lidt sværere fjender finder vi de, der sidder bag et fastmonteret skydevåbens som f.eks. kan findes på et køretøj. En typisk svaghed ved disse køretøjer reservetanken, som oftest er synlig og nem at ramme. Rammer man denne tank vil den bryde i brand, og få køretøjet til at eksplodere inden føreren og eventuelle passagerer når at komme ud.







Her er det lykkedes at få fat i endnu en koreaner, og jeg skyder efter hans kammerat som star bag ham. Bemærk sløringen af skærmbilledet som indikerer at jeg er blevet ramt og er hårdt såret.

MULTIPLAYER
Ulig mine tidligere anmeldelser vil jeg denne gang kigge nærmere på spillets multiplayerdel, som efter min mening er meget underholdende.

Crysis byder på 2 forskellige multiplayer modes, nemlig "Instant Action", og "Power Struggle". Instant Action er i bund og grund almindelig deathmatch, hvor man placeres i en bane med x antal modspillere, og den spiller med flest frags, når tiden udløber, vinder. Power Struggle er straks mere interessant. Her deles man op i 2 hold, nemlig USA mod Nordkorea, og det handler for hvert hold om at kontrollere en række "Energy Sites" og en såkaldt "Prototype Factory". Når et hold har domineret kontrolpunkterne længe nok bliver atomvåben tilgængelige i holdets prototype factory, og disse skal herefter bruges til at ødelægge fjendens base. Som et lille plus for begge multiplayer modes kan det tilføjes, at man frit kan bruge sin nanosuit, hvilket tilføjer et vist taktisk element og intense kampe mellem spillerne.

En introduktionsvideo til Power Struggle kan ses her:



TWEAKS
Crytek udmeldte tidligere, at Crysis krævede DirectX 10 kompatibelt hardware samt Windows Vista for at kunne aktivere diverse avancerede grafiske features. Det har siden vist sig at langt størstedelen af disse features også er mulige i DirectX 9, endda med markant højere hastighed end det er tilfældet med DirectX 10. For at aktivere disse features kan jeg varmt anbefale Tweakguides.com, som har skrevet en omfattende guide til, hvordan man får mest muligt ud af Crysis på mere moderat hardware og uden Windows Vista. Jeg vil til enhver tid anbefale Crysis spillere at følge disse guides, da det er utroligt meget grafisk man går glip af selv med "high" standardindstillingerne i DirectX 9. Jeg vil til enhver tid anbefale at bruge lidt tid på disse tweaks, da de kan gøre meget for selve spiloplevelsen.

Til de der ikke har mod på at kaste sig ud i redigeringen af spillets .cfg filer kan jeg henvise til den flinke NVNews bruger Gaco's færdige Crysis retail tweak, som er enkelt at gå til. Gacos tweakede konfigurationsfiler samt guide til "installation" af disse kan findes på NVNews' forum.

Som en lille sidenote skal det siges at multiplayerdelen i Crysis er stærkt berørt af valg af DirectX versioner. Fysik er stort set deaktiveret i DirectX 9 multiplayer, og det samme er dag/nat cyklussen, som ellers er at finde i singleplayer delen. Dette er en skam da det gør DirectX 10 versionen noget mere tiltrækkende i multiplayer i forhold til DirectX 9 versionen, omend med markant dårligere framerates, hvilket efter min mening er direkte ubrugeligt når man spiller multiplayer i et skydespil.

Cryteks administrerende direktør, Cevat Yerli, har tidligere udtalt, at grunden til, at Crytek valgte at adskille DirectX 9 og DirectX 10 multiplayer er følgende:

"Rather than providing the community partially working features we limit this for the DX10 version only. Due to the strong hardware available with DX10, server load is less and performance is increased. This ensures the pure physics and day and night cycle experience without any limitation."
Kilde: http://ve3d.ign.com/articles/news/34274/Crysis-DX9-vs-DX10-In-Multiplayer.

Eksempler på den grafiske forskel (eller mangel på samme) mellem den tweakede Directx 9 og Directx 10 versionerne i singleplayer delen::


Kilde: http://www.tweakguides.com/Crysis_1.html. Her kan man desuden finde flere sammenligningsbilleder i højere opløsning, samt en omfattende oversigt over diverse kommandoer og Console Variables (Cvars) der vedrører grafikken i Crysis.

SYSTEMKRAV
Crysis er uden tvivl blandt de mest krævende spil på markedet i dag, og kravene til computerens hardware er naturligvis ret høje.

MINIMUMSKRAV:
PROCESSOR: Intel Pentium 4 2.8 GHz (3.2 GHz for Vista), Intel Core 2 Duo 2.0 GHz (2.2 GHz for Vista) AMD Athlon 64 2800+ (3200+ for Vista)
RAM: 1024 MB (1536 MB for Vista)
LYDKORT: Directx 9.0C kompatibelt.
GRAFIKKORT: Nvidia Geforce 6800 GT, Radeon 9800 Pro (Radeon X800 Pro for Vista)
OPERATIVSYSTEM: Windows XP eller Windows Vista

ANBEFALEDE SPECIFIKATIONER:
PROCESSOR: Intel Core 2 Duo / Athlon 64 X2 eller bedre.
RAM: 1536 MB
GRAFIKKORT: Nvidia Geforce 7800 / Radeon X1800 eller bedre.
OPERATIVSYSTEM: Windows XP eller Windows Vista.

EDB-TIDENDE ANBEFALER:
PROCESSOR: Intel Core 2 Duo / Core 2 Quad, eller tilsvarende AMD processor.
RAM: 2048 MB eller mere.
GRAFIKKORT: Geforce 8800 / Radeon HD 38xx for op til 1680x1050 uden FSAA, formentlig Geforce 8800 SLI / HD 38xx Crossfire for opløsninger højere end 1680x1050 - eventuelt med FSAA aktiveret.
OPERATIVSYSTEM: Windows XP eller Windows Vista.

Bemærk, at selv et system med vores anbefalede specifikationer ikke vil ramme de magiske 60 fps i højeste detaljegrad, da der på nuværende tidspunkt ikke findes grafikkort, der er hurtigt nok. Jeg har set Crysis køre i 1920x1200 på et system bestående af en overclocket Core 2 Quad Q6600, 4 GB RAM og Geforce 8800 GTX SLI, hvor opløsningen skulle ned i 1440x900 for tilnærmelsesvist flydende gameplay med FSAA aktiveret. Endvidere virker SLI understøttelsen umiddelbart ikke særligt god, da der ikke var mere end ca 20 % højere ydelse med 2 stk. Geforce 8800 GTX i forhold til et enkelt kort. Bemærk i øvrigt, at ovenstående anbefalinger er baseret på højeste detaljegrad i DirectX 9 versionen af spillet, som tilbyder markant højere billedrater i forhold til Directx 10 versionen, på trods af at den grafiske kvalitet stort set er identisk.

SAMLET VURDERING
Grafik = 98 %
Grafikken i Crysis er aldrig set bedre, og er i mine øjne lige så stor en milepæl som Far Cry i sin tid var. De overvældende mange detaljer er flot udført, lyssætning er fremragende, vejreffekter er aldeles realistiske og jeg kunne blive ved. Dette spil er simpelthen det smukkeste spil til PC til dato og jeg vil anbefale spillet til enhver med en gamer i maven, er man ikke til skydespil, bør man alligevel kaste et blik på denne grafiske perle. Det eneste mindre kritik punkt er i mine øjne den meget begrænsede vold. Crytek har valgt at skære meget ned på volden i forhold til Far Cry, hvilket betyder at nedskudte fjener ikke har skudhuller, og at deres kroppe fra dødstidspunktet "deaktiveres", og ikke længere er bundet til fysikken i spillet. Her savner jeg Splinter Cells måde at håndtere lig på, således at de skal skaffes af vejen for ikke at vække fjendens opmærksomhed.

For interesserede kan en lang liste over CryEngine 2 features findes på Cryteks hjemmeside.

Lyd = 95 %
Lydsiden i Crysis er lige som grafikken imponerende, og fungerer generelt godt. Hele singleplayer delen ledsages af stemningsfyldt musik, der skifter tempo alt efter hvilken situation man befinder sig i. Våbenlydende er sprøde og præcise, og det samme gælder selvfølgelig de lidt mere sekundære lyde, som bevægelse igennem buskads og diverse lydeffekter i forbindelse med vind og vejr. Surround oplevelsen er ligeledes rigtig god, og har man det rette lydudstyr kan positionel hurtigt afsløre om en fjende forsøger at snige sig ind på en.

Gameplay = 90 %
Singleplayer delen er hverken for lang eller for kort, men, efter min mening, begynder det først at blive rigtig sjovt i "Delta" sværhedsgraden. Når man spiller på Delta er man presset det meste af tiden, hvilket blandt andet betyder, at man ikke bare kan storme tankeløst frem og forvente at vinde. Det tog mig omkring 15 timer at gennemføre Crysis hvilket må siges at være en pæn spilletid, og jeg er faktisk ved at være halvvejs igennem spillet anden gang, hvor jeg forsøger mig med en anden spillestil. Gameplayet i Crysis er stort og delvist åbent, hvilket skal forståes på den måde at der er flere forskellige veje til målet, men ingen umiddelbare konsekvenser af ens spillestil og valg igennem spillet. Historien er udemærket, men ikke prangende, og kan til tider virke en smule for velkendt og cliché agtig. Ikke desto mindre er den interessant nok til at man bliver ved, og glæder sig til at se hvad der sker i næste bane.

Er man til multiplayer kan der lægges adskillige timers spilletid oven i den fra singleplayer delen, da Crysis er ganske underholdende, når man spiller det online. Power Struggle giver et frisk pust til en ellers tyndslidt genre, og det er rart at se lidt nytænkning i en ellers tyndslidt genre.

Teknisk = 95 %
CryEngine 2 er uden tvivl state-of-the-art, og overgår alt hvad der på nuværende tidspunkt findes på markedet. Den byder på et væld af avancerede grafiske såvel som fysiske effekter, samt områder som er mindst lige så store som dem vi kender fra Far Cry. Udover selve spillet følger SandBox 2 editoren med, når man køber Crysis. Denne åbner for alvor øjnene, for hvilke muligheder man har med denne forrygende engine. Man kan ganske simpelt ændre ALT, lige fra vægten på en frø, der hopper rundt i banen til sprængningsradius på et atomvåben. Dette danner naturligvis grundlag for at finde den indre opfinder frem og selv lave nye baner, ligesom det var tilfældet med SandBox editoren som fulgte Far Cry. SandBox 2 editoren giver samtidigt rig mulighed for at udforske CryEngine 2s enorme potentiale, og byder samtidigt på et nemt og overskueligt interface så de fleste kan være med.

OVERALL = 95 %
Jeg har siden Far Cry ventet spændt på et nyt spil fra Crytek, og har siden annonceringen af Crysis været meget aktiv på diverse Crysis relaterede hjemmesider og fora. Min online aktivitet betyder naturligvis, at mine forventninger til Crysis var skyhøje, hvilket selvfølgelig danner grundlag for en vis frygt for at blive skuffet over det endelige produkt. Heldigvis har det vist sig at jeg så absolut ikke blev skuffet, og Crysis er for mig, en stor oplevelse som efter min opfattelse aldrig er overgået. Crysis er et utroligt spil, som jeg uden tvivl vil anbefale til alle fans af genren, dels på grund af den utroligt lækre tekniske side, og dels på grund af at Crysis har så utroligt meget at byde på i forhold til andre lignende spil. Hele singleplayer delen har været en stabil spiloplevelse uden tegn på ustabilitet, hvilket er med til at trække min endelige karakter op.



Crysis blev testet og vurderet på følgende system:
Intel Core 2 Duo E6550 @ 3325 MHz
2 GB Cellshock PC2-6400 @ 475 MHz 4-4-4-12
Asus P5N-E SLI
1 x Twintech Geforce 8800 GT 512 MB @ 700 MHz Core 1000 MHz RAM med Forceware 169.12 BETA
Creative Soundblaster Audigy 4
Microsoft Windows Vista Business 32bit
Viewsonic N3260W (1280x720 60hz)
I tvungen DirectX 9 med diverse grafiske tweaks

Gennemsnitlig estimeret billedrate omkring 40 fps, og ingen tegn på ustabilitet observeret.

Vi slutter som sædvanlig af med et par screenshots der endnu en gang fastslår den imponerende grafik:


Eksempel på indendørs grafik, i dette tilfælde befinder jeg mig i en underjordisk hule.


En af spillets lidt større eksplosioner


Eksempel på hvordan en NPC tager sig ud ingame, mere detaljeret bliver det vist ikke i den nærmeste fremtid.


Her ses skærmbilledet man præsenteres for når man joiner et spil Power Struggle. De 2 modeller man kan vælge imellem repræsenterer den grafiske kvalitet af modellerne ingame


Eksempel på typisk jungle miljø, de 2 nanosuitklædte personer i forgrunden er Psycho og Prophet som er en del af ens gruppe.


Eksempel på grafik i multiplay, i dette tilfælde befinder jeg mig i Power Struggle banen "Beach". Bemærk ubåden i baggrunden, denne er fjendens base og det er selvfølgelig min opgave at ødelægge den...


... Hvilket skal gøres med atomvåben. Effekten af et skud med en såkaldt TAC Tank er enormt fed, og skal opleves ingame.

Til de der holder lige så meget af Crysis som jeg vil følgende nyhed formentlig være en glædelig en af slagsen, da Cryteks administrerende direktør i et interview hos Incrysis har bekræftet af Crysis blot var første kapitel i en trilogi.

Sidst men ikke mindst, glædelig jul til Edb-Tidendes læsere.


Kommentarer
Skriv kommentar

Nicki (GWiZ) - ( #200712041938 )
Skrevet 04-12-2007 Kl. 19:38
Jeg er ikke helt enig i slutkarakteren, da 95 % er en meget høj karakter at give. Godt er det da, men holdbarheden er ikke enorm - hvad den dog sjældent er i denne genre.

Grafisk er jeg også dybt imponeret. Den umiddelbare konkurrent, Unreal Engine3 (UT3 og Gears of War, til dels Bioshock), er også meget flot, men har ikke nær så mange muligheder som CryEngine2.

Kufad - ( #200712042257 )
Skrevet 04-12-2007 Kl. 22:57
Bestemt interessant tweaking del.

Rigtig godt læsestof som altid, kQl..

Clintin - ( #200712062211 )
Skrevet 06-12-2007 Kl. 22:11
Jeg er nok enig med GWiZ, omend jeg vil tilføje at 95% for teknik er lige i overkanten. For mig er Half Life2 referencen for teknik. Fordelen ved HL2 var at det kørte godt på selv meget gamle computere. Uden at folk med kraftigere comptere blev snydt. Husk HL2 kunne køre flydende på DX7 systemer(selvfølgeligt med reducede detaljer).

Crysis har høje systemkrav(set relativt til ydgivelses tidspunktet), derfor ville jeg sætte teknik et stykke længere ned.

Derudover er det bare at sige at spillet er fantastisk flot, og tak for en fin anmeldelse.

teamet - ( #200712081358 )
Skrevet 08-12-2007 Kl. 13:58
Jeg har kun prøvet det kort (~½ time) og er egentlig lidt skuffet over implementering af den der nano suit. Det er et svært spil at spille 'godt', da nano suiten er svær at udnytte imho. Men det kan da godt være at det bliver lettere med tiden. Umiddelbart kunne de også have skrevet en bedre historie..

Jeg er mere til bioshock.

men tak for anmeldelsen og god jul til dig også

anybody - ( #200712132056 )
Skrevet 13-12-2007 Kl. 20:56
God anmeldelse. Jeg syntes det er det bedste PC-spil i øjeblikket.

Jeg tænkte også på muligheden med at slæbe fjender væk, men syntes der er for mange der alligevel skal fjernes og det er jo også et action-spil.

Jeg har gennemført det på Delta - og hvor er det fedt at snige sig frem, og stadigvæk må kigge sig tilbage eller trække sig helt tilbage for fremstormende koreanere :D

Og våbenes mange fede muligheder gør også at man kan spille på sin helt egen stil, sniger, sniper eller Rambo :D

Nu håber jeg bare at Far Cry 2 ikke falder helt igennem !

sneuglen - ( #200801102123 )
Skrevet 10-01-2008 Kl. 21:23
Fin anmeldelse, udmærket og flot spil.

Dog synes jeg, at AI'en kunne være bedre. Havde her håbet på større fremskridt

Der er kommet en patch (v.1.1) til Crysis. Ikke overraskende retter den en række bugs, og den skulle osse give forbedringer af ydelsen. Patchen kan hentes mange forskellige steder fra. Blandt andet her:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1824

(Har spillet spillet til ende, så jeg gider næppe installere den patch.)

Gennemførte det med ok billedrate i 1600x1200 (DX 9) uden FSAA, med alt sat til "High". På følgende maskine (kort beskrevet): Intel p35 mobo, Core duo E6600 2.4@2.8 GHz, 2GB RAM, Geforce 8800 GT (stock)

MIck - ( #200802071231 )
Skrevet 07-02-2008 Kl. 12:31
@anybody: Nano-suiten er nem nok, men evt. overvej at ændre tasten som aktivere mode-valget af suit'en - default-tasten passede i hvert fald ikke mig særlig godt (Caps Lock er fx. bedre synes jeg).

RuneHWT - ( #200803011139 )
Skrevet 01-03-2008 Kl. 11:39
Jeg havde dog et stort problem med Crysis, som konstant insisterede på 60 Hz uanset skærmopløsning. Og med CRT-skærm er 60 Hz ingen jubel. Indstillinger i Vistas skærmindstillinger (hvor f.eks. 85 Hz kan vælges, hvilket virker fint i flere spil og især på skrivebordet) hjalp intet - og Powerstrip understøtter skam Vista, men Powerstrip virker ikke med Nvidia GeForce 8800 serien - så ejere af CRT-skærme og GeForce 8800 kan nemt få mange grå hår på hovedet; her citat fra Powerstrip-supporten:

"... the 8800 is completely different from previous NVidia cards, and its completely undocumented. If Nvidia were to provide a little bit of information, PowerStrip support would materialize."
Kilde: http://forums.entechtaiwan.net/viewtopic.php?t=4662

Det korte af det lange er dog, at jeg har testet mange forskellige programmer til at styre refreshrate (i Vista Enterprise 32bit), men jeg har kun fundet, at RefreshLock 2.21 virkede - dette program kan hentes her:

http://www.winsite.com/bin/Info?5000000037257

Så nu kan jeg atter køre Crysis i 85 Hz i 1600x1200 High (lader jeg Crysis selv detektere mit system, så indstiller spillet alt til very high - dette må dog være en morsomhed uden quad-8800Ultra eller bedre :-)

Jeg testede også Crysis på 22" LCD 1680x1050 med vsync, men dette var desværre en ret kedelig oplevelse. Uden vsync afvikles spillet meget flydende, men med vsync i 60 Hz, så kører spillet generelt enten 15 (1:4), 20 (1:3) eller 30 (1:2) FPS, da Crysis er så tungt, at spillet yderst sjældent rammer 60 (1:1) FPS. Med CRT i 85 eller 100 Hz er alt meget bedre - f.eks. rammer 85 Hz med vsync 21 (1:4), 28 (1:3) eller 43 (1:2) FPS - dvs. med 60 Hz LCD (som anvendes af mange (22") LCD-skærme), så vil en billedrate på f.eks. 44-59 FPS blive vist som 30 FPS med vsync, mens ejere af CRT i 85 Hz vil kunne nyde næsten 50% højere billedrate, nemlig 43 FPS osv. Dvs. jeg mærkede markant ydelsesmæssig forskel, da jeg udskiftede 22" LCD (60 Hz vsync - uden vsync er billedkvaliteten forfærdelig grundet "screen tearing", dvs. visning af ufuldstændige billeder) med CRT i 85 Hz. Så LCD-skærmen er atter sat til kone-computeren, da denne skærm klart er bedst til at surfe på Internettet og læse emails, mens gode gamle Sony GDM-F520 (max. 2048x1536 i 86Hz) stadig er bedst til Crysis og andre PC-spil (Gears of War kører f.eks. perfekt med 8800GT SLI i 2048x1536@85Hz og rammer ofte 85 FPS, hvor behovet for FSAA og tunge DX-indstillinger er yderst ringe).

RuneHWT - ( #200803061130 )
Skrevet 06-03-2008 Kl. 11:30
Teori er godt, men praksis er ofte bedre - så jeg testede lige ovenstående (Intel Q6600, 4GB PC6400, 8800GT SLI (600/1800MHz GPU/RAM), Vista 32bit DX10 Enterprise, 1600x1200 High, vsync aktiveret) - testen er den indbyggede GPU-test i Crysis:

1600x1200@60Hz = 30,2 FPS
1600x1200@85Hz = 31,8 FPS
1600x1200@100Hz = 32,7 FPS

Uden vsync = 35,3 FPS

Så 100 Hz med vsync gav gennemsnitlig 8 % merydelse ifht. 60 Hz med vsync. Crysis er dog en tung dame at danse med - dvs. ved at overclocke begge 8800GT fra 600/1800 til 650/1900 gik jeg fra 32,7 FPS til 33,8 FPS i 1600x1200@100Hz, som kun svarer til gennemsnitlig merydelse på 3%, selv om spilafviklingen føltes markant bedre (min skærm kan desværre ikke klare 120 Hz i 1600x1200). Så der skal således overclockes en del på grafikkortet for at vinde 8% merydelse i Crysis - især da testen ikke virker cpu-begrænset :-) Gennemsnitlige testværdier kan dog skjule store udsving - i praksis føles 1600x1200@100Hz med vsync som en meget mere flydende oplevelse end 1600x1200@60Hz med vsync, så at anvende 60 Hz LCD-skærm i bl.a. Crysis er ikke uden mærkbare omkostninger. Og for personer, der ikke ønsker at anvende vsync, så medfører 100 Hz på CRT meget bedre billedkvalitet end 60 Hz på LCD (dvs. et mere roligt og mindre forstyrret billede).

EG - ( #200807140045 )
Skrevet 14-07-2008 Kl. 00:45
I disse tider, hvor der langt mellem de interessante pc-spil, er det da rart, at der er visse spil fra sidste år, som jeg ikke har gennemført endnu – bl.a. Crysis, som jeg for nylig er gået i gang med..
Ja, det er godt nok uhyggeligt hardwarekrævende.

Jeg har også testet i den indbyggede grafikkort-test (Crysis v.1.1): Mit system er:
Intel Q6600 2.4GHz @ 2.67GHz, ASUS P5N32-E SLI PLUS, 2GB Corsair PC5400, 1 x Inno3D Geforce 8800 GT 600/1800MHz @ 685/1900MHz, WD 500GB, Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, Samsung SyncMaster 959NfF 19” CRT, Windows XP Home DX 9

1600x1200@85Hz (indstillinger: High, uden FSAA, vsync aktiveret) = 23,2 (Avg. FPS)
1280x1024@100Hz (indstillinger: High, uden FSAA, vsync aktiveret) = 33,1 (Avg FPS)

Eftersom jeg ikke anvender SLI, bliver 16001200 desværre ikke flydende nok for mig, så jeg gennemfører det i 1280x1024, og det kører smooth.

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.