Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Test af stort antal grafikkort i skærmopløsning på 1600x1200 (Februar 2005)

Skrevet af Nicki T Hansen (GWiZ), 17. marts 2005.

Det russiske site iXBT har, i Februar, endnu en gang testet et stort antal aktuelle grafikkort, og i denne artikel fokuserer jeg på ydelse i en skærmopløsning på 1600x1200 pixels med 4xFSAA (kantudglatning) og 16xANI (anisotropisk filtrering).


INTRODUKTION
Ligesom sidste artikel, som kan findes her, har iXBT udført deres tests i fire forskellige spil:

Far Cry
Tomb Raider: The Angel of Darkness
Half-Life 2
Doom 3.

Der er lavet igen tre forskellige tests af Half-Life 2 og Far Cry, og for at få det mest reelle ydelses-billede vil jeg tage gennemsnittet af disse tests, så kun ét resultat fra hvert spil tæller med i de endelige resultater.

iXBT har i denne måned fulgt følgende præmis:

"Artiklen er dedikeret til studiet af afhængigheden af processor-frekvens (og system-frekvens) for ydelse, hvor grafikkortet er under hårdt pres (med 4xFSAA og 16xANI)."

Dette betyder, at AGP- og PCIe-kort er testet på hver sit system, naturligvis, hvor processoren er blevet underclocket for at emulere et langsommere system. Dette bruges til at afsløre CPU-begrænsninger, og derved vise om man får noget ud af at opgradere sit grafikkort til det sidste nye, hvis man har en ældre processor. I denne artikel vil jeg imidlertid udvælge resultater fra de hurtigst clockede processorer for, så vidt muligt, at eliminere CPU-begrænsninger og derved få reelle resultater for hvert grafikkort. (Idet, at der er aktiveret 4xFSAA og 16xANI, er chancerne for CPU-begrænsninger heldigvis ikke store.)

Den originale artikel indeholder 58 billeder fra 11 tests i forskellige opløsninger. I denne artikel har jeg valgt at fokusere på 1600x1200 med 4xFSAA og 16xANI i 4 forskellige spil, da jeg ikke mener at "kunstige" resultater fra tests som 3Dmark ikke har nogen egentlig værdi i forhold til rigtige spil.

Som skrevet tidligere har iXBT lavet 3 tests med Far Cry og 3 tests med Half-Life 2, og for at være fair overfor resultaterne, og ikke lade et enkelt spil ændre de endelige resultater for meget, har jeg medregnet gennemsnittet af de (2x)tre tests i de endelige resultater.

SYSTEMOPSÆTNING
Følgende hardware blev anvendt af iXBT:
AGP-system (vist med mørkeblå farve nedenstående):
CPU: Athlon 64 3400+ (2,2 GHz)
BUNDKORT: K8T800-baseret bundkort fra Asus (K8V SE Deluxe)
RAM: 1GB DDR PC3200 (400 MHz)
HARDDISK: Seagate Barracuda 7200.7 80gb SATA

PCI-Express-system (vist med mørkeblå farve nedenstående):
CPU: Athlon 3800+ (2,4 GHz)
BUNDKORT: nVidia nForce 4 SLI-baseret bundkort fra Asus (A8N-SLI Deluxe)
RAM: 1GB DDR PC3200 (400 MHz)
HARDDISK: WD Caviar SE WD1600JD 160GB SATA

Fælles:
STYRESYSTEM: Windows XP Pro med SP2 og DirectX 9.0c
Alle nVidia grafikkort blev testet med Forceware 71.81, mens alle ATi grafikkort blev testet med Catalyst 5.2 (6.512).

Igen har iXBT testet både PCI Express og AGP kort, og for ikke at introducere for mange unødige variable har jeg delt resultaterne op i to dele - en for PCIe og en for AGP. Idet at jeg inkluderer testresultater fra både PCIe og AGP kort, bliver oversigterne meget omfattende, hvorfor jeg har valgt at skære kort langsommere end hhv. Radeon 9800 XT og GeForce 6600GT PCX fra, da langsommere grafikkort er uinteressante i mange aktuelle og kommende spil i 1600x1200. Dette bringer denne gang antallet af egentlige grafikkort ned på 19 - 8 AGP og 11 PCIe (hvoraf 3 er SLI).

Ønsker man at se resultater fra langsommere grafikkort, lavere opløsning eller lavere processorhastighed, kan man finde den russiske originalartikel her:

http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml


Jeg har inkluderet resultater med lavere processorhastighed på diagrammerne, så enkelte aktive læsere har lidt at regne på, hvis de føler for det.


Jeg bruger resultater fra følgende grafikkort:

AGP
GeForce 6600 GT AGP 128 MB (500/900 MHz)
GeForce 6800 256 MB (350/1000 MHz)
GeForce 6800 GT 256 MB (350/1000 MHz)
GeForce 6800 Ultra 256 MB (425/1100 MHz)
NY ⇒ Radeon 9800 XT 128 MB (412/730 MHz)
Radeon X800 Pro 256 MB (475/900 MHz)
Radeon X800 XT 256 MB (500/1000 MHz)
Radeon X800 XT Platinum Edition (PE) 256 MB (525/1150 MHz)

I forhold til sidste artikel, er der kun en ændring - Radeon 9800 XT vender (triumferende?) tilbage fra sin ferie i sidste måned. Dette betyder at Radeon 9800 Pro igen er ude i kulden. "We hardly knew ye."

PCI-EXPRESS
GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)
GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz)
GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100 MHz)
NY ⇒ SLI - 2x GeForce 6800 PCX 256 MB (350/610 MHz)
NY ⇒ SLI - 2x GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz)
NY ⇒ SLI - 2x GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100)
Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz))
Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/980 MHz)
Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz)
Radeon X800 XT Platinum Edition (PE) PCX 256 MB (520/1120 MHz)
Radeon X850 XT Platinum Edition (PE) PCX 256 MB (540/1180 MHz)

I denne artikel vender SLI tilbage. Denne gang regner iXBT Gigabytes 3D1 for SLI udgaven af GeForce 6600 GT, hvad den jo stort set også er.


TESTRESULTATER

TOMB RAIDER: ANGEL OF DARKNESS
AGP


Kilde: iXBT

1. Radeon X800 XT PE 256MB (525/1150) = 100%
2. Radeon X800 XT 256MB (500/1000) = 94%
3. GeForce 6800 Ultra 256MB (425/1100) = 77%
4. Radeon X800 Pro 256MB (475/900) = 73%
5. GeForce 6800 GT 256MB (350/1000) = 66%
6. GeForce 6800 256MB (350/1000) = 53%
7. GeForce 6600 GT 128 MB (500/900) = 49%
8. Radeon 9800 XT 256MB (412/730) = 46%

Radeon X800 XT og XT PE tager første og andenpladsen med bravur. Der er 22% fra nummer 3 til nummer 2. Her yder X800 Pro mere end 6800 GT, hvilket er imponerende, da 6800 GT på papiret er hurtigere.

PCI-express

kilde: iXBT

1. SLI GeForce 6800 Ultra (425/1100) = 100%
2. SLI GeForce 6800 GT (350/1000) = 87%
3. Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)) = 66%
4. SLI GeForce 6800 (350/610) = 62%
5. Radeon X850 XT PE PCX 256 MB (540/1180 MHz) = 58%
6. Radeon X800 XT PE PCX 256 MB (520/1120 MHz) = 57%
7. Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz) = 56%
8. GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 51%
9. Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/1000 MHz) = 46%
10. GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 43%
11. GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz) = 32%

Gigabyte's 3D1 yder ca. 106 % mere end et enkelt Geforce 6600, hvilket er meget imponerende. SLI styrer showet her. GeForce 6800 Ultra i SLI er 72% hurtigere end Radeon X850 XT PE. Jeg glæder mig til iXBT får fat i de første AMR kort, så vi kan få en fair kamp. :-)


FAR CRY
AGP


kilde: iXBT


kilde: iXBT


kilde: iXBT

Jeg tager her gennemsnittet af de tre resultater og udregner procentuel ydelse udfra det.

1. Radeon X800 XT PE 256MB (525/1150) = 100%
2. Radeon X800 XT 256MB (500/1000) = 92%
3. GeForce 6800 Ultra 256MB (425/1100) = 81%
4. GeForce 6800 GT 256MB (350/1000) = 72%
5. Radeon X800 Pro 256MB (475/900) = 71%
6. GeForce 6800 256MB (350/1000) = 63%
7. GeForce 6600 GT 128 MB (500/900) = 38%
8. Radeon 9800 XT 256MB (412/730) = 36%

Når FSAA og ANI er aktiveret er Radeon markant hurtigere ifht. GeForce. I sidste måneds artikel, var GeForce 6800 Ultra klar fører, men idag ser det anderledes ud. X800 XT (og PE) rykker markant fra feltet. Langsommest er igen den sidste rest fra den gamle generation - 9800 XT.

PCI-express


kilde: iXBT


kilde: iXBT


kilde: iXBT

1. SLI GeForce 6800 Ultra (425/1100) = 100%
2. SLI GeForce 6800 GT (350/1000) = 91%
3. Radeon X850 XT PE PCX 256 MB (540/1180 MHz) = 86%
4. Radeon X800 XT PE PCX 256 MB (520/1120 MHz) = 83%
5. Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz) = 77%
6. Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/1000 MHz) = 69%
7. GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 67%
8. SLI GeForce 6800 (350/610) = 66%
9. GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 60%
10. Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)) = 54%
11. GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz) = 32%

SLI kortene vinder igen. Igen yder Radeon kortene markant bedre end GeForce når FSAA og ANI er aktiveret. Det er meget imponerende at selv X800 XL, et prismæssigt middelklassekort, yder bedre end GeForce 6800 Ultra. Gigabyte 3D1 får dårligt nok et ben til jorden her, men yder stadig 69% mere end et enkelt GeForce 6600 GT.


DOOM 3
AGP


kilde: iXBT

1. GeForce 6800 Ultra 256MB (425/1100) = 100%
2. GeForce 6800 GT 256MB (350/1000) = 89%
3. Radeon X800 XT PE 256MB (525/1150) = 84%
4. GeForce 6800 256MB (350/1000) = 82%
5. Radeon X800 XT 256MB (500/1000) = 78%
6. Radeon X800 Pro 256MB (475/900) = 54%
7. GeForce 6600 GT 128 MB (500/900) = 44%
8. Radeon 9800 XT 256MB (412/730) = 30%

GeForce har stadig overtaget i Doom 3. Jeg begynder at tvivle på, at ATi kan indhente de manglende resultater vha. driveropdateringer, som nVidia gjorde det i Half-Life 2. Vi må nok vente til R520 får ATi evt. slår nVidia i dette spil.


PCI-express


kilde: iXBT

1. SLI GeForce 6800 Ultra (425/1100) = 100%
2. SLI GeForce 6800 GT (350/1000) = 95%
3. SLI GeForce 6800 (350/610) = 54%
4. GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 51%
5. GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 46%
6. Radeon X850 XT PE PCX 256 MB (540/1180 MHz) = 45%
7. Radeon X800 XT PE PCX 256 MB (520/1120 MHz) = 44%
8. Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)) = 42%
9. Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz) = 40%
10. Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/1000 MHz) = 35%
11. GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz) = 23%

Læg mærke til springet fra anden til tredjepladsen. 95 til 54 procent(!). Doom 3 æder alt det GPU kraft der er tilgængeligt. SLI kortene yder lige omkring 100% af enkeltkortudgaverne - dvs. omkring det teoretisk maksimale (i 6800 GT's tilfælde 6% mere end det teoretiske maksimum).


HALF-LIFE 2
AGP


kilde: iXBT


kilde: iXBT


kilde: iXBT

Som med Far Cry, tager jeg gennemsnittet af de tre resultater og udregner procentuel ydelse udfra det.

1. Radeon X800 XT PE 256MB (525/1150) = 100%
2. GeForce 6800 Ultra 256MB (425/1100) = 96%
3. Radeon X800 XT 256MB (500/1000) = 95%
4. GeForce 6800 GT 256MB (350/1000) = 85%
5. Radeon X800 Pro 256MB (475/900) = 78%
6. GeForce 6800 256MB (350/1000) = 73%
7. GeForce 6600 GT 128 MB (500/900) = 49%
8. Radeon 9800 XT 256MB (412/730) = 46%

Disse resultater ligner sidste måneds resultater. X800 XT PE yder bedst, men GeForce 6800 Ultra er lige efter.


PCI-express


kilde: iXBT


kilde: iXBT


kilde: iXBT

1. SLI GeForce 6800 Ultra (425/1100) = 100%
2. SLI GeForce 6800 GT (350/1000) = 96%
3. Radeon X850 XT PE PCX 256 MB (540/1180 MHz) = 95%
4. Radeon X800 XT PE PCX 256 MB (520/1120 MHz) = 91%
5. SLI GeForce 6800 (350/610) = 87,2%
6. GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 86,71%
7. Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz) = 86,67%
8. Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/1000 MHz) = 81%
9. GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 77%
10. Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)) = 65%
11. GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz) = 45%

Denne gang er SLI kortene slet ikke så overlegne. Radeon kortene er næsten med i toppen.


KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER
AGP

1. Radeon X800 XT PE 256MB (525/1150) = 96% (spredning 84 - 100%)
2. Radeon X800 XT 256MB (500/1000) = 89,7% (spredning 78 - 95%)
3. GeForce 6800 Ultra 256MB (425/1100) = 88,5% (spredning 77 - 100%)
4. GeForce 6800 GT 256MB (350/1000) = 78% (spredning 66 - 89%)
5. Radeon X800 Pro 256MB (475/900) = 69% (spredning 54 - 78%)
6. GeForce 6800 256MB (350/1000) = 68% (spredning 53 - 82%)
7. GeForce 6600 GT 128 MB (500/900) = 45% (spredning 38 - 49%)
8. Radeon 9800 XT 256MB (412/730) = 39% (spredning 30 - 46%)

Skulle disse resultater være uoverskuelige, er her en grafisk afbildning uden spredning:


Jeg har opsøgt priserne på disse grafikkort på EDBpriser.dk.

Radeon X800 XT PE 256MB (525/1150) = 3.412 kr.
(Ovenstående er kun (520/1120), men det andet kan ikke købes i Danmark endnu.)
Radeon X800 XT 256MB (500/1000) = 3.387 kr.
Radeon X800 Pro 256MB (475/900) = 2.785 kr.
Radeon 9800 XT 256MB (412/730) = 2.699 kr.
GeForce 6800 Ultra 256MB (425/1100) = 3.871 kr.
GeForce 6800 GT 256MB (350/1000) = 2.971 kr.
GeForce 6800 256MB (350/1000) = 2.769 kr.
GeForce 6600 GT 128 MB (500/900) = 1.322 kr.

(NB! Det kan være, at man kan finde bedre tilbud end de jeg har listet her, desuden er fragt o. lign. ikke medregnet. Alle priser er pr. 17. marts 2005.)

Jeg har samlet et Kr./ydelse diagram her:



Det er tydeligt for enhver, at det klogeste køb stadig er nVidia GeForce 6600 GT. En overaskelse er at Radeon X800 XT PE har så god ydelse for pengene, da det er en topmodel er det imponerende. Radeon 9800 XT tager sig meget uheldigt ud, da det koster 2.699 kr (!!). Dette giver det en håbløs pris/ydelse. Med mindre prisen på kortet halveres til næste måned, er der meget små chancer for at det bliver inkluderet i denne test igen.


PCI-express
1. SLI GeForce 6800 Ultra (425/1100) = 100% (spredning 100 - 100%)
2. SLI GeForce 6800 GT (350/1000) = 92% (spredning 87 - 96%)
3. Radeon X850 XT PE PCX 256 MB (540/1180 MHz) = 71% (spredning 45 - 95%)
4. Radeon X800 XT PE PCX 256 MB (520/1120 MHz) = 69% (spredning 44 - 91%)
5. SLI GeForce 6800 (350/610) = 67% (spredning 54 - 87%)
6. Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz) = 65% (spredning 40 - 87%)
7. GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 64% (spredning 51 - 87%)
8. Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/1000 MHz) = 58% (spredning 35 - 81%)
9. Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)) = 57% (spredning 42 - 66%)
10. GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 56% (spredning 43 - 77%)
11. GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz) = 33% (spredning 23 - 45%)

Skulle disse resultater være uoverskuelige, er her en grafisk afbildning uden spredning.


Igen har jeg opsøgt priserne på disse kort på EDBpriser.dk.

Radeon X850 XT PE PCX 256 MB (540/1180 MHz) = 3.476 kr.
Radeon X800 XT PE PCX 256 MB (520/1120 MHz) = 4.592 kr.
Radeon X800 XT PCX 256 MB (500/1000 MHz) = 3.699 kr.
Radeon X800 XL PCX 256 MB (400/1000 MHz) = 2.379 kr.
Gigabyte 3D1 - 2x (GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz)) = 4.699 kr.
GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 3.899 kr.
GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 3.129 kr.
GeForce 6600 GT 128 MB (500/1000 MHz) = 1.384 kr.
SLI - 2x GeForce 6800 256 MB (350/610 MHz) = 4.702 kr.
SLI - 2x GeForce 6800 GT PCX 256 MB (350/1000 MHz) = 6.258 kr.
SLI - 2x GeForce 6800 Ultra PCX 256 MB (425/1100) = 7.798 kr.

(NB! Det kan være, at man kan finde bedre tilbud end de jeg har listet her, desuden er fragt o. lign. ikke medregnet. Alle priser er pr. 17. marts 2005.)

Her er en grafisk afbildning af Pris/ydelse:


Denne gang har Radeon X800 XL sneget sig foran GeForce 6600 GT, som bedste kort for pengene. At X800 XL samtidig yder ca. 75% mere end 6600GT er også rart. De store tabere i pris/ydelse ser ud til at være SLI, og især Gigabyte's 3D1, som har fået den uhyrlige pris 4.699 kr. Det bliver en kold dag i helvede, før et fornuftigt menneske køber det kort, til den pris. (Hvis du sidder derude, med et 3D1 i maskinen, så er det nu, du skal slå hovedet i bordet.)


Generelt ser det ud til at Radeon bedre kan lide disse stressende tests. Sammenlignet med sidste måneds tests, yder Radeon kortene en del bedre end GeForce kortene.

OVERVEJELSER TIL NÆSTE iXBT ARTIKEL
Bægeret er ved at flyde over. Antallet af grafikkort vil blive skåret ned til næste artikel. Det er tydeligt at Radeon 9800 XT ikke har noget at gøre her længere - selv lillebroderen 9800 Pro er et meget bedre bud i pris/ydelse. Derfor skifter jeg tilbage til den i næste artikel (hvis jeg dog ikke endeligt brænder broen til den generation).

Jeg vil gerne holde mig under 10 grafikkort per gruppe (pcie/agp), så jeg skal bare finde ud af, hvilke kort jeg skal skære. Da det er jer der skal læse den næste artikel, er det kun fair at I får lov til at give noget input. Skal jeg skære de ydelsesmæssigt dårligste, de dårligste mht. pris/ydelse eller en blanding? Eller skal jeg tage et SLI kort fra? Kom med nogle forslag i kommentarerne.


Kommentarer
Skriv kommentar

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.