Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Test af NVidia GeForce 8800 GT - den nye mellemvægtsmester

Skrevet af Nicki T. Hansen (GWiZ), 18. november 2007.

I Edb-Tidendes lange nede-periode er der sket flere ting på grafikkortmarkedet. AMD har udsendt deres svar til NVidias 8800 serie i form af Radeon HD 2900 serien, og nu har NVidia udsendt deres nye mellemvægtsgrafikkort, GeForce 8800 GT, som med sin helt nye kerne og fordelagtige pris, ser ud til at placere sig ganske godt i mellemklassen og truer endda highend kortene. I denne artikel kigges der nærmere på GeForce 8800 GT kortet overfor dets nærmeste konkurrenter.

INTRODUKTION
Denne artikel grunder i at NVidias nye GeForce 8800 GT er et uhyre interessant kort for den almindelige bruger med begrænset budget, men stadig behov for at kunne spille de nyeste spil (Crysis, Unreal Tournament 3, Hellgate: London osv.).



INDHOLDSFORTEGNELSE
1) Teoretiske Resultater og Specifikationer
2) Strømforbrug
3) Støjniveau
4) Ydelsesresultater
5) Samlede resultater
6) Konklusion og Afsluttende Kommentarer



8800 GT er bygget over den nye G92 kerne, som essentielt er G80 med 65 nm teknologi. Endvidere inkluderer G92 også visse features fra G84-kernen, som findes i GeForce 8600 GTS, eksempelvis "VP2", der er en videoprocesserings enhed. Disse ekstra features medfører, at G92 kernen har et meget stort antal transistorer, men på grund af den nye 65 nm teknologi er kortet stadig fysisk mindre end G80.

NVidia G71: 90 nm, 196 mm2 og 278 mio. trasistorer.
NVidia G80: 90 nm, 484 mm2 og 681 mio. trasistorer.
NVidia G92: 65 nm, 324 mm2 og 754 mio. trasistorer.
AMD R600: 80 nm, 420 mm2 og 720 mio. trasistorer.


Nedenfor en en illustration, der viser størrelsesforskellen på NVidia kernerne. Billedet bruger skalaen 1 mm : 10 pixels.



Den noget mindre størrelse betyder, at G92-baserede kort vil have markant mindre varmeudvikling end de ældre kerner, også kan ses i at NVidia udelukkende laver 8800 GT som enkeltslots kort (dvs. hvor køleren ikke fylder en hel slot i kabinettet).


TEORETISKE RESULTATER OG SPECIFIKATIONER

Specifikationer
8800 GTX (G80)8800 GTS (G80) 8800 GT (G92) HD 2900 XT (R600)
Kernefrekvens (MHz) 575 500 600 742
Stream processorer 128 96 112 320
Pixel pipelines (ROP)* 24 20 16 16
Fill rate (GPixels/s) 13.8 10 9,6 11,9
Teksturenheder 32 24 56 16
Filtrering 64 48 56 16
Fill rate (GTexels/s) 18,4 12 33,6 11,9
Shaderfrekvens (MHz) 1350 1200 1500 742
Hukommelsesfrekvens (MHz) 1800 1600 1800 1850
Hukommelsesbus (bit) 384 320 256 512
Hukommelsesbåndbredde (GB/s) 86,4 64 57,6 105,6
Hukommelsesstørrelse (MB) 768 640/320 512/256 1gb/512
Transistorantal (mio) 681 681 754 720
Teknologi (nm) 90 90 65 80
Pris** (kr) 3.329 1.614*** 1.498**** 2.510

* ROP betyder "Raster Operations" og er det vi tidligere har kaldt Pixel Pipelines.
** Priserne er fundet på edbpriser.dk den 15. november 2007.
*** Pris på 320 MB version.
**** Pris på 256 MB version.

PIXEL FILL RATE
1. 8800 GTX (G80) = 100%
2. HD 2900 XT (R600) = 86%
3. 8800 GTS (G80) = 72%
4. 8800 GT (G92) = 70%

Her halter 8800 GT efter sine ældre brødre, som yder hhv. 3 % og 43 % mere, og rivalen 2900 XT, som yder 23 % mere.

TEKSTUR FILL RATE
1. 8800 GT (G92) = 100%
2. 8800 GTX (G80) = 55%
3. 8800 GTS (G80) = 36%
4. HD 2900 XT (R600) = 35%

I tekstur fill rate viser 8800 GT sin styrke med de 56 teksturenheder og yder 82 % mere end den nærmeste efterfølger.

SHADER FILL RATE
Jeg har ikke lavet nogen shaderberegninger, da udtrykket "stream processor" ikke tolkes helt ens hos NVidia og ATi. Jeg mener derfor, at resultaterne vil være misvisende mellem de to firmaer. Der er derfor overladt som en øvelse til læseren at gange "stream processorer" med "shaderfrekvens".

HUKOMMELSESBÅNDBREDDE
1. HD 2900 XT (R600) = 100%
2. 8800 GTX (G80) = 82%
3. 8800 GTS (G80) = 61%
4. 8800 GT (G92) = 55%

Her flekses den røde, 512 bit radeon muskel, som sætter det grønne alternativ godt på plads. 8800 GT har kun en 256 bit hukommelsesbus, hvorfor denne placerer sig helt til sidst.


STRØMFORBRUG

Kilde: AnandTech

1. 8600 GTS = 150 = -15
2. 7950 GT = 151 = -14
3. 8800 GT = 165 = 0
4. HD 2900 XT = 201 = +36
5. 8800 GTX = 202 = +37

8800 GT placerer sig midt i feltet i AnandTechs resultater, og kun de noget lavere ydende kort formår at bruge mindre strøm. Der er beklageligt at 8800 GTS ikke er testet her.



Kilde: TechReport

1. 8800 GT = 153 = +0
2. 8800 GTS 320 MB = 174 = +21
3. 8800 GTS 640 MB = 176 = +23
4. HD 2900 XT = 190 = +37

Forskellen på 8800 GT og HD 2900 XT er identisk med resultaterne fra AnandTech, hvilket viser en reliabilitet i resultaterne og peger på, at de er valide. Vi kan derfor udlede, at 8800 GTS resultaterne formentlig også stemmer overens med virkeligheden. 8800 GT viser med sin begrænsede varmeudvikling, at den nye 65 nm teknologi betaler sig for NVidia.



Kilde: AnandTech

1. 8600 GTS = 179 = -30
2. 7950 GT = 197 = -12
3. 8800 GT = 209 = 0
4. 8800 GTX = 274 = +65
5. HD 2900 XT = 309 = +100

Rækkefølgen er den samme som i hviletilstand, men her er der et gevaldigt spring fra 8800 GT til de to store kort. 8800 GTX bruger 31 % mere strøm end 8800 GT og HD 2900 XT bruger 48 % mere.




Kilde: TechReport

1. 8800 GT = 231 = +0
2. 8800 GTS 320 MB = 245 = +14
3. 8800 GTS 640 MB = 254 = +23
4. HD 2900 XT = 290 = +59

Her er udsvnget mellem 8800 GT og HD 2900 XT krympet, hvilket er besynderligt, men formentlig kan forklares med, at AnandTech og TechReport ikke har benyttet de samme systemer, hvilket betyder, at resten af systemet også spiller med til forskellen mellem hvile og arbejde.


STØJNIVEAU
Fordi 8800 GT udvikler så begrænset varme, har NVidia kunnet tillade sig at benytte en enkeltslots køler. Dette betyder at støjniveauet kan holdes på et minimum, hvilket kan ses i følgende resultater fra TechReport.


Kilde: TechReport

I hviletilstand larmer de fire kort identisk, hvilket formentlig betyder at der er andre dele i kabinettet, der overdøver grafikkortsstøjen. Det eneste vi for så vidt kan udlede af ovenstående resultater er, at alle fire kort larmer 42,5 dB eller mindre i hviletilstand, da støj ikke er kummulativt.


Kilde: TechReport

Endnu en gang overdøves de tre GeForce kort af systemet selv, da støjniveauet ikke er højere end i hviletilstand. HD 2900 XT har et noget højere støjenivea og når over 50 dB, hvilket er 7,5 dB mere end de andre kort. Jeg er ikke lydekspert, men såvidt jeg husker er der to "standarder" for decibel, dB og dB(A), hvor den ene betyder at oplevelse af lyden fordobles hver 3 dB og den anden fordobles for hver 10 dB. Jeg ved ikke hvilken af de to der benyttes her, men under alle omstændigheder er 7,5 dB en god portion mere.

Opsummerende er støjniveauet på 8800 GT acceptabelt til en stille opsætning. Jeg ville ønske, at kortet var testet isoleret fra resten af systemet eller i et passivt system, så der var noget at gå ud fra andet end "mindre end 42dB", men desværre er dette ikke tilfældet.

YDELSESRESULTATER
Jeg har i denne omgang indhentet resultater fra AnandTech og TechReport og vil holde opdelingen, da der ikke er meget overlap i de udvalgte kort.


Resultaterne fra AnandTech er behæftet med en altoverskyggende fejlkilde, idet der ikke er nogen numeriske resultater - kun diagrammer. Dette har betydet, at jeg har været nødt til at lave den bedste approksimation ud fra diagrammerne. Endvidere er resultaterne spredt over mange forskellige diagrammer, tydeligvis med reklamepenge i baghovedet, i "8800 GT vs. X"-form pr. side med mange spil på hver side. Denne form er ikke hensigtsmæssig her, da der vil være overordentlig redundans i den gentagende optræden af 8800 GT og jeg har derfor lave mine egne diagrammer ud fra resultaterne fra AnandTech. Ønsker man at se de oprindelige diagrammer og verificere min tolkning af dataen, kan disse findes på www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140

I AnandTechs resultater er 8800 GTS udgaven med 320 MB hukommelse.

AnandTech har testet i følgende syv spil i 4 forskellige opløsninger, fra 1280x1024 til 2560x1600, hvorfor jeg ikke laver procentuelle optællinger ved hvert diagram:

Bioshock
Call of Duty 4
Enemy Territory: Quake Wars
Half-Life 2: Episode 2
TES IV: Oblivion
Unreal Tournament 3
World In Conflict


TechReport har testet i følgende fem spil i varierende opløsning:

Bioshock
Crysis
Lost Planet (to tests - Snow og Cave)
Team Fortress 2
Unreal Tournament 3


Selvom der er varierende opløsninger medtager jeg alligevel resultaterne. Ud fra resultaterne fra AnandTech kan man så udlede, hvor meget forskel der er i de andre opløsninger.



BIOSHOCK



Datakilde: AnandTech

8800 GT placerer sig i denne test lige under 8800 GTX og et godt stykke over både 8800 GTS og HD 2900 XT.


Kilde: TechReport

Det er interessant, at der er så stor forskel på de to 8800 GTS kort, når den eneste forskel er 320 MB hukommelse. 8800 GT følger næsten med det store GTS kort og sætter HD 2900 XT gevaldigt på plads.


CALL OF DUTY 4



Datakilde: AnandTech

Kun tre kort er blevet testet her, men kurverne ligner dem fra Bioshock. 8800 GT placerer sig endnu en gang lige under 8800 GTX.


CRYSIS



Kilde: TechReport

HD 2900 XT gør det noget bedre i denne test, men er stadig under 8800 GT med en betragtelig margin.


ENEMY TERRITORY: QUAKE WARS



Datakilde: AnandTech

Kun 5 kort er testet ellers ligner resultaterne de tidligere.


HALF-LIFE 2: EPISODE 2



Datakilde: AnandTech

Igen er kun 5 kort testet, men her ser det lidt anderledes ud end i de tidligere tests. I de "små" opløsninger yder HD 2900 XT og 8800 GT identisk og der kommer først en anskuelig forskel i 1920x1200. 8800 GTX holder sig stabilt 4-5 % højere, hvilket også er en forskel fra tidligere tests, hvor kortet lagde mere afstand imellem sig og 8800 GT i de store opløsninger.


LOST PLANET



Kilde: TechReport

I denne første test fra Lost Planet ligner resultaterne meget de tidligere fra TechReport. 8800 GTS 320 MB og HD 2900 XT yder stort set identisk og 8800 GTS 640 MB yder lidt mere end 8800 GT, som igen placerer sig helt fint.


Kilde: TechReport

I denne test yder HD 2900 XT bedre ift. sidste test, men rangeringen er den samme.


TES IV: OBLIVION



Datakilde: AnandTech

8800 GT yder lidt mere end 8800 GTX her i 1280x1024, hvilket er imponerende. Ud over dette er det sjovt, at HD 2900 XT og 8800 GTS følger hinanden hånd-i-hånd med næsten identisk ydelse.


TEAM FORTRESS 2



Kilde: TechReport

Her placerer 8800 GT sig først, selvom der ikke er den enorme forskel på de fire kort.


UNREAL TOURNAMENT 3



Datakilde: AnandTech

Igen yder 8800 GT næsten ligeså meget som 8800 GTX, men falder fra i de helt store opløsninger.


Kilde: TechReport

De fire kort ligger noget tættere her end de tilsvarende kort hos AnandTech - en kæmpe forskel på hele 4,2 fps.

WORLD IN CONFLICT



Datakilde: AnandTech

Her er kun 8800 GT og HD 2900 XT testet, og 8800 GT viser, hvordan det skal gøres ved at holde et konstant forspring på 30-40 %.


SAMLEDE RESULTATER
Jeg har igennem artiklen holdt TechReports og AnandTechs ydelsesresultater adskilt, hvilket jeg ikke vil afvige fra her. Endvidere vil jeg, selvom AnandTech præsenterer resultater i 4 forskellige opløsninger, fokusere på de to, i mine øjne, vigtigste opløsninger: 1600x1200 og 2560x1600. 2560x1600 fordi det er den opløsning, der presser grafikkortene mest og derved skaber de mest troværdige resultater, og 1600x1200 fordi det er den opløsning, de fleste af os almindelige dødelige benytter og derfor vil give resultater der stemmer overens med vores spiloplevelse.

I de samlede resultater fra AnandTech, er der en fejlkilde idet, resultaterne fra World in Conflict ikke inkluderer det ellers højest ydende kort, 8800 GTX. Dette får resultaterne for HD 2900 XT og 8800 GT til at vokse ift. 8800 GTX med ca. 1,5 %, hvis altså 8800 GTX ville have ydet omkring 10 % mere end 8800 GT, som ser ud til at være tendensen. Denne fejlkilde berører ikke de andre kort i testen, da disse kun er i resultater, hvor top-kortet er inkluderet. (Argumentet kunne laves, at World in Conflict resultaterne skulle udelades, men pga. den lille forskel inkluderer jeg dem alligevel, fordi de underbygger forskellen mellem 8800 GT og HD 2900 XT.)

Vi husker, at i AnandTechs resultater er 8800 GTS med 320 MB hukommelse.



I 1600x1200 er 8800 GT helt oppe i nærheden af 8800 GTX, som kun yder 6 % mere. 8800 GT yder endvidere 24 % mere end HD 2900 XT og 31 % mere end 8800 GTS.



I 2560x1600 falder 8800 GT lidt tilbage ift. 8800 GTX, som her yder 11 % mere. Denne gang yder 8800 GT 23 % mere end HD 2900 XT og 32 % mere end 8800 GTS.




8800 GTS med 640 MB hukommelse yder 1 % mere end 8800 GT her. 8800 GT yder 26 % mere end HD 2900 XT og 32 % mere end 8800 GTS 320 MB, hvilket stemmer udemærket overens med resultaterne fra AnandTech.




Priserne på kortene står i tabellen ovenfor, men er listet her for nem reference.

8800 GT = kr. 1.498
8800 GTX = kr. 3.329
8800 GTS 320 = kr. 1.614
HD 2900 XT = kr. 2.510



Vi ser her, at 8800 GT er et superbt kort til prisen og man får dobbelt så meget ydelse pr. krone ift. HD 2900 XT og 8800 GTX.

Det kunne argumenteres, at jeg burde medtage 8800 GTS 640 på dette diagram, men på grund af de begrænsede testresultater, der er med dette kort har jeg valgt det fra. For eventuelle interesserede ville det få en score på ca. 23,7, hvilket placerer den efter 8800 GTS 320.



Anbefalet køb i prislejet
0 - 1.450: Vi anbefaler ikke et kort i dette prisleje.
1.500 - 3.300: GeForce 8800 GT
3.350+: GeForce 8800 GTX

Bemærk, at der ikke overvejes SLI/Crossfire-løsninger, som i et passende højt prisleje ville være det bedste køb.


KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER
Artiklen ovenfor har vist, at indenfor støjniveau, strømforbrug og ydelse er GeForce 8800 GT er fornuftigt køb, da det oveskygger alle andre kort på alle tre punkter undtagen GeForce 8800 GTX, som yder mere. Der er dog stadig uafklarede spørgsmål, såsom videodekodning og enkodning og forskellige former for kantudjævning og teksturfiltrering, som ikke bliver set nærmere på i artiklen, og som må være med i en eventuel købers overvejelser.

På trods af disse overvejelser, får GeForce 8800 GT Edb-Tidendes fulde anbefaling, da det dominerer specielt på ydelse til prisen.

Hvis der er bemærkninger til artiklen, gode eller dårlige, så tøv ikke med at skrive i kommentarerne nedenfor. Jeg har vedlagt Excel filen, som jeg har lavet diagrammerne i, så interesserede læsere kan arbejde videre på tallene. Find den her: data.xlsx (Excel 2007, 44 KB)


Kommentarer
Skriv kommentar

Clintin - ( #200711181308 )
Skrevet 18-11-2007 Kl. 13:08
Det er dejligt langt om længe at læse en rigtig artikel herinde, fin test iøvrigt.

Det overordnede billede af 8800gt må vel være at det underminerer samtlig kort der er i fokus her i testen, især 8800gtx, eftersom 2 8800gt(SLI) er billigere end ét 8800gtx.

Til ATI/AMD er det kun at sige at de har lang vej op til Nvidia, og med 8800gt er den blevet endnu længere.

Oddj0b - ( #200711182023 )
Skrevet 18-11-2007 Kl. 20:23
Nu er jeg godt nok ATI fanboy, men lige nu er det bare den fanatiske fan der bliver ved dem. Et kort til 1400, som er så kraftigt er jo helt vildt.

Men jeg venter lige til ATI's næste udlæg i krigen ;)

Nicki (GWiZ) - ( #200711182039 )
Skrevet 18-11-2007 Kl. 20:39
Så er der også indsat en indholdsfortegnelse til den utålmodige læser, der kun vil have konklusionen. ;)

Nicki (GWiZ) - ( #200711182049 )
Skrevet 18-11-2007 Kl. 20:49
Oddj0b:
AMDs næste udlæg er kommet i form af HD 3870 og HD 3850, se: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151&p=6

Kort sagt, følger det stadig ikke med 8800 GT på ydelsen.

Clintin - ( #200711182059 )
Skrevet 18-11-2007 Kl. 20:59
#Oddj0b, hvis du tror jeg roser nvidia fordi jeg har et nvidia kort(altså er nvidia fan-boy), så tro. pt. har jeg er x1950pro fra ATI som jeg er meget glad for.

Det skal dog tilføjes at samtlige mine tidligere kort er fra nvidia, og jeg tror 8800gt meget godt illusterer hvorfor.

Selvom nvidia langt fra altid har haft de hurtigste grafikkort, så har de altid været suveræne til at levere nogle gode i mellemklassen eller bunden af topklassen. For at nævne nogle stykker så er der 4200, 5900xt, 6600gt, 6800gt, 7600gt, 8800gts/gt. Med undtagelse af netop x1950pro, så synes jeg generelt ATI har haltet en smule(ikke ironisk) bagud i netop disse klasser.

teamet - ( #200711202339 )
Skrevet 20-11-2007 Kl. 23:39
Ja, det er rart at se noget her igen. Mht half life e2 i små opløsninger, er det selvfølgelig fordi, at grafikkortet ikke er falskehals. Jeg ser ikke behovet for en procentuel udregning af pixel rates i starten eller det +/- noget ved strømforbruget (ikke for at kritisere, men det ville lette arbejdet og egentlig også være lidt lettere at læse).

8800gt er et dejligt kort og jeg er glad for, at jeg nu også kan se det på modersmålet - godt i er kommet i gang igen. Til nyere spil i høje opløsninger kan det tilføjes, at 512mb's udgaven er pengene værd.
Eller.. vurder selv: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=166191

Nogen med andre kilder vdr. 256 vs 512?

Nicki (GWiZ) - ( #200711210129 )
Skrevet 21-11-2007 Kl. 01:29
Mht. hukommelse, kan man også udlede fra techreport resultaterne, ved at se på 8800 GTS med hhv 320 og 640 MB, at de 640 giver en større ydelse, om de kan betale sig, kommer selvfølgelig an på prisen.

De teoretiske udregninger er lavet for at give et overblik, eller rettere, at sætte det lidt i perspektiv, men jeg kan godt følge dig i at det er måske lidt redundant. Nu gør jeg det ikke i artiklen, men det kunne være interessant at sammenhold de teoretiske resultater og de praktiske, og se om der er en sammenhæng. Hvis der er, kunne man jo spare en masse tests i fremtiden. ;)

+/- ved strøm synes jeg selv er gode, selvom de er nemme at lave som læser, da de tydeliggør strømforbrugsforskellen. Nuvel, jeg vil nok skære det til næste gang, og se om jeg hører klager den anden vej.

Clintin - ( #200711210855 )
Skrevet 21-11-2007 Kl. 08:55
Jeg har tidligere eftersøgt(foreslået), om der kunne laves nogle tekniske indsigts artikler, for at lette forståelsen af bl.a. de punkter som teamet foreslår bliver skåret væk.

Et af de spørgsmål jeg tit har spurgt mig selv om er fx hvordan man kommer fra transistor til regnemaskine/CPU/GPU.

Derudover kunne det være dejligt med indsigtsartikler i antialiasing og anisotropisk filtering(er ikke sikker på jeg fik dem stavet rigtigt), jeg mener Rune tidligere har lavet noget, men det kunne være dejligt med en opdatering.

teamet - ( #200711220040 )
Skrevet 22-11-2007 Kl. 00:40
Det var ikke en klage - blot en kommentar. Om det skal ændres eller ej, må være op til dig.

Kan godt lide artiklen.
Godt gået og mere af det, tak :-)

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.